treści ważniejsze niż design

Twoja strona internetowa musi być przejrzysta, łatwa w obsłudze i szybko ładować się na wszystkich urządzeniach. Niestety bez treści to tylko błyszczący wehikuł bez paliwa, który nigdzie nie pojedzie.

Dlaczego firma, która robiła nam stronę internetową, nam o tym nie powiedziała? To dosyć częste pytanie podczas prowadzonych przez nas szkoleń z podstaw content marketingu i SEO.

Podczas niedawnego kursu było podobnie. Pracownicy jednej z firm zdecydowali się przeanalizować swoją stronę internetową, nad którą pracowali przez ostatnie trzy lata.

Okazało się, że mimo dość ładnego design praktycznie nikt (poza robotami wyszukiwarek) nie odwiedza tej strony.

Słowa kluczowe, dla których strona pojawia się w Google, mają się nijak do branży i natury biznesu. Jak by tego było mało, tych kilka słów kluczowych plasuje się dopiero na dziesiątej stronie wyników wyszukiwania, gdzie docierają…

A nie, chyba nikt nie dociera aż tak daleko podczas przeszukiwania Internetu.

Pierwszy wniosek uczestników szkolenia był taki, że „firma robiąca stronę nas oszukała”.

Poniżej mam dla Ciebie kilka wskazówek, dzięki którym unikniesz podobnej sytuacji i wydawania tysięcy złotych na narzędzie, które nie działa.

Designerzy Tworzą, Piszący Piszą

Zanim obecność biznesu w Internecie nie była oczywistą oczywistością, projektanci stron internetowych musieli zajmować się wszystkim.

Wymyślali projekt, UX (doświadczenia użytkowników), kodowali całość oraz byli odpowiedzialni za dodawanie treści na stronę. Żaden inny pracownik nie miał większych możliwości, aby to zrobić.

Znaczna część projektantów stron było zawodowymi grafikami, a ich praca ograniczała się do budowania pięciostronicowej witryny z firmowymi broszurami.

Wraz z rozwojem biznesu w Internecie oraz wprowadzeniem systemów zarządzania treściami, takich jak WordPress, podejście „projektant robi wszystko” stało się niepraktyczne.

Wprowadzenie systemów CMS przeniosło ciężar obsługi strony na klienta. Projektanci stron internetowych skupili się jedynie na technicznych aspektach witryny oraz jej wyglądzie.

Pojawiły się wypełniacze „Lorem Ipsum” oraz przykładowe zdjęcia, które w idealnym świecie błyskawicznie zostałyby zastąpione przez właściciela strony jego własnym contentem.

I tak zostało do dziś – osoby lub firmy, która przygotowuje Twoją stronę internetową, nie interesują się treściami, które się znajdą na stronie. To Twoja rola.

Projektanta strony nie interesuje również, czy strona będzie przyciągała nowych klientów i zarabiała dla Twojego biznesu. To również Twój problem.

Designer przygotowuje działający szablon i praktycznie na tym jego się praca kończy.

W efekcie bardzo wiele stron internetowych firm i organizacji wygląda na puste, ponieważ klient nie mają wystarczającej ilości treści, żeby wypełnić przygotowany szablon.

W najgorszym wypadku strona przez długi okres jest nieaktywna, ponieważ pracownicy potrzebują czasu (i motywacji), żeby wypełnić ją contentem.

Bez treści nawet najpiękniejsza strona to tylko błyszczący wehikuł, który nigdzie nie pojedzie. Jest bezużyteczna i staje się kosztem. Click To Tweet

Witryny, za które firmy zapłaciły od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych, stają się kosztem.

Pięknym i błyszczącym narzędziem, które leży na półce i pachnie. Bez treści nawet najpiękniejsza strona Internetowa jest bezużyteczna.

Na szczęście jest inne, o wiele skuteczniejsze podejście.

projekt strony internetowej

Przygotuj Treści Przed Designem

Potraktuj swoją nową stronę internetową, jako dodatkowego sprzedawcę, którego zatrudniasz na etat.

Każdemu przedsiębiorcy zależy, żeby sprzedawca jak najszybciej ruszył w teren i zaczął przyciągać nowych klientów i pieniądze do firmy.

Zanim jednak pracownik będzie mógł porozmawiać z klientami, najpierw musi zrozumieć Twój biznes oraz Twoje produkty i usługi.

Ze stroną internetową jest podobnie. Im szybciej ją uruchomisz i umieścisz na niej treści, tym szybciej zacznie przyciągać nowych klientów i biznes do Twojej firmy.

To oznacza, że zanim rozpoczniesz współpracę z projektantem, warto przeprowadzić wewnętrzne ćwiczenie z pracownikami oraz zastanowić się dokładnie, co i komu chcesz powiedzieć.

Dzięki temu nie tylko będziesz miał jasną wizję podczas spotkania z developerami, ale znacznie ułatwisz im pracę.

To również przełoży się na oszczędności podczas projektu, ponieważ projektanci często rozliczają się za każdą godzinę swojej pracy.

Gdy nowa strona internetowa jest rozwijana na docelowych treściach, po ostatecznej akceptacji, jedno kliknięcie będzie dzieliło Cię od pokazania dzieła przyszłym i obecnym klientom.

Responsywność  Strony Wymusza Redagowanie

Czasy, w których strona internetowa była otwierana jedynie na komputerze stacjonarnym, to już przeszłość.

Jeżeli chcesz skutecznie pozycjonować się w wynikach wyszukiwania Google, Twoja strona nie tylko musi szybko się ładować, ale również być responsywna.

To znaczy, że musisz zapewnić jak najlepsze doświadczenia użytkownikom urządzeń mobilnych, takich jak tablety i smartfony.

Tworzenie mobilnej strony internetowej często oznacza „odchudzenie” witryny i solidną redakcję treści, które muszą wpaść w oko jeszcze szybciej na przykład przez określenie odpowiedniej długości nagłówka.

Praca na docelowych treściach, nie tylko pomaga projektantowi strony lepszą optymalizację pod urządzenia mobilne, ale znowu przyspiesza cały proces.

Przygotuj Brief Strony Internetowej

Pamiętaj, że Twoja strona internetowa jest jedynie narzędziem w strategii content marketingu.

Narzędziem, które ma Ci zapewnić dotarcie do właściwych osób w odpowiednim czasie i pomóc rozwiązać ich problemy.

Aby jak najlepiej przygotować się do współpracy z projektantem strony internetowej, zrób analizę swoich potrzeb i przygotuj krótki brief.

Upewnij się, że uwzględnisz poniższe informacje w swoim dokumencie:

  • Krótki opis biznesu (w tym oferowane produkty/usługi, liczba pracowników, itp.)
  • Opis Twojej grupy docelowej i zasięg geograficzny.
  • Cel strony internetowej. Jeżeli planujesz zwiększyć sprzedaż przez stronę, jaka kwota Cię interesuje? To powinno uwzględniać ogólny przychód np. 50 tys. zł oraz sprzedaż potrzebna do realizacji tego celu.
  • Wymagania dotyczące designu oraz treści. To uwzględnia liczbę stron oraz rodzaj potrzebnego contentu. Czy dostarczysz treści sam, czy będziesz potrzebował agencji, żeby to zrobić?
  • Obrazy, logo oraz inne elementy graficzne. Czy dostarczysz te elementy, czy agencja musi się tym zająć dla Ciebie?
  • Funkcjonalności oraz inne technologiczne wymagania (integracja PalPal, Stripe, integracja social mediów, zarządzanie contentem, wymagania logowania itp.)
  • Poziom wsparcia technicznego po uruchomieniu strony.

Zwróć uwagę, że dobrze przygotowany brief stawia odbiorcę i treści przed designem. Od tego co i komu chcesz powiedzieć, będzie zależała struktura strony internetowej.

Podsumowanie

Kiedyś projektanci stron internetowych byli od wszystkiego. Musieli zaplanować, stworzyć i obsługiwać witrynę firmową. W większości przypadków były to małe pięciostronicowe witryny z firmowymi broszurami.

Dzisiaj witryny firmowe mają po kilkaset i więcej stron. Projektowanie każdej z nich jest po prostu nieopłacalne.

Dzięki systemom CMS to klienci są odpowiedzialni za tworzenie i dodawanie treści.

Developera nie interesuje, czy Twoja strona będzie widoczna i czy będzie zarabiała. On skupia się na technicznych aspektach i przygotuje to, co mu powiesz.

Po Twojej stronie jest zrozumienie podstaw pozycjonowania SEO i przygotowanie treści, które przekonają użytkowników do poświęcenia Ci czasu.

Jeżeli tego nie zrobisz, nawet najpiękniejsza i najdroższa strona internetowa będzie błyszczącym wehikułem, który nigdzie nie dotrze.

Strona bez treści nie będzie działała i stanie się kosztem.

A jak Ty podchodzisz do procesu tworzenia nowej strony internetowej? Zaczynasz od designu, czy od treści?

Marcin Klinkosz

Sprawdź, Jak Moja Agencja Może Przyciągnąć Klientów do Twojego Biznesu

  • Audyt i Strategia – przygotujemy kompleksowy plan promocji biznesu
  • SEO – zyskaj ogromne ilości ruchu organicznego SEO
  • Content Marketing – nasz zespół przygotuje wyjątkowe treści, które przyciągną klientów do Twojego biznesu
ZAREZERWUJ ROZMOWĘ