Trendy Marketingowe Do Śledzenia w 2024
W rok 2024 wkroczyliśmy z niepewnością i różnymi oczekiwaniami. Nie da się ukryć, że przez ostatnie dwa lata bardzo zmienił się sposób, w jaki żyjemy, pracujemy i kupujemy. Oto trendy marketingowe, które warto obserwować w tym roku.
Wśród zmian, z którymi musiały sobie poradzić przedsiębiorstwa, najważniejsze jest na pewno przejście z zakupów w sklepach stacjonarnych na zakupy online.
Znacznie przyspieszyła również sprzedaż produktów i usług bezpośrednio do klienta, z pominięciem pośredników.
Ostatnie dwa lata były dla wielu firm czasem prawdziwych przemian organizacyjnych. Pozorne ruchy często kończyły się tragicznie i wiązały się z zamykaniem biznesów. Kadra zarządzająca zdała sobie sprawę, że brak jakiekolwiek reakcji, oznacza pozostanie daleko w tyle.
W tym gospodarczym zamieszaniu wyklarowały się trendy marketingowe, które warto obserwować w 2022 roku.
Doświadczenie Klienta Jest Najważniejsze
Coraz mniejsza rola bezpośredniego kontaktu z klientem oraz coraz rzadsze doświadczenia ze sklepami stacjonarnymi, sprawiły, że współczesny klient domaga się jeszcze bardziej angażujących doświadczeń online.
W tym roku większość marek będzie starała się wyprzedzić konkurencję głównie przez bezproblemową obsługę klientów w świecie cyfrowym.
Priorytetem będzie skupianie się na doświadczeniach klienta podczas wizyt na stronach internetowych. Dla wielu biznesów oznacza to rozpoczynanie od podstaw. Chaos i słabe doświadczenia online odbiją się na liczbie i jakości klientów.
Kolejnym kluczowym punktem będzie zaprojektowanie doświadczeń wokół obsługi klienta.
To oznacza większą personalizację, większe zaangażowanie oraz wprowadzanie nowych technologii, które pozwolą dotrzeć do i zachęcić do interakcji nowych konsumentów.
Dużo większe znaczenie będzie miało utrzymanie dotychczasowych klientów. Tu z pomocą przyjdą tradycje strategie zarządzania relacjami z klientami (CRM). To dzięki nim będziesz mógł chronić, pielęgnować i nagradzać lojalnych klientów.
Wewnętrzna Transformacja Biznesu
Aby nadążyć za ciągłymi zmianami, większe firmy będą zmuszone dokładnie przeanalizować swoją wizję biznesową oraz kulturę organizacyjną. Konieczna będzie prawdziwa transformacja, a nie pozorne ruchy.
Brak odpowiednich kwalifikacji, problemy z utrzymaniem pracowników oraz hybrydowy model pracy oznaczają, że niemal wszystkie firmy będą musiały stawiać dobro pracowników w centrum swojej strategii.
Biznes będzie polegał na swoich partnerach agencyjnych jeszcze bardziej niż do tej pory. Agencje marketingowe staną się partnerami w transformacji organizacyjnej, wizjonerami oraz właścicielami nieruchomości, z których aktywnie będą korzystali ich klienci.
Zrównoważony Rozwój W Centrum Uwagi
Być może nasze życie przyspieszyło w ciągu ostatnich dwóch lat, ale nasza potrzeba wolniejszego tempa życia nie uległa zmianie.
Ten trend widać również w produktach i w markach, które decydujemy się kupować.
Konsumenci coraz częściej odwracają się od szybkich i tanich produktów, które powstają w szkodliwych procesach produkcyjnych.
Zamiast tego wybieramy wysokiej jakości produkty, które wytrzymują próbę czasu i są zakorzenione w etycznych i ekologicznych wartościach.
Klienci będą domagali się jeszcze większej transparentności od wszystkich biznesów. Niezależnie od tego, czy są małymi niezależnymi markami, czy też dużymi markami o ugruntowanej pozycji.
Podczas podejmowania decyzji zakupowych coraz częściej będą brane pod uwagę takie czynniki, jak akredytacja zrównoważonego rozwoju oraz etyka i wartości marki.
Ponieważ dyskusja o zmianach klimatycznych staje się coraz głośniejsza, firmy będą musiały dostosować się do tego, że klienci skupiają się na prawdziwych ekologicznych rozwiązaniach, a nie wprowadzających w błąd eko-oświadczeniach.
Doświadczenia Cyfrowe Dla Każdego
Dostępność strony internetowej dla wszystkich nie jest niczym nowym, ale przez lata była postrzegana przez wiele organizacji jako niepotrzebny dodatek. Teraz musi stać się podstawowym zobowiązaniem.
WCAG 2.0 (Web Content Accessibility Guidelines – wytyczne dotyczące dostępności treści internetowych). To dokument, który mówi o tym, jak powinna wyglądać strona internetowa instytucji publicznych, która będzie dostępna dla wszystkich, uwzględniając osoby z niepełnosprawnościami.
Ostatnie badania The WebAIM Million ujawniły, że 97.4% spośród 1 000 000 sprawdzonych stron internetowych miało awarie wytycznych dotyczących dostępności treści internetowych (WCAG 2) na samych stronach głównych. 67% problemów można było uniknąć, gdyby zostały uwzględnione na etapie projektowania strony.
Poprawa dostępności produktu może mieć również pozytywny wpływ na inne kluczowe obszary, takie jak SEO i ogólna czytelność treści witryny.
Na przykład rozważenie alternatywnego opisu ilustracji nie tylko sprawia, że Twoje zdjęcia są bardziej dostępne dla osób z wadami wzroku, ale może również poprawić Twój ranking SEO.
Mikro Marki Wysuwają Się Na Prowadzenie
Nie da się ukryć, że w ciągu ostatnich dwóch lat znacznie zmienił się sposób, w jaki konsumenci angażuję się w kontaktach z markami. Tu również można zauważyć ważne trendy marketingowe.
Pandemia przyspieszyła rozwój sprzedaży bezpośrednio do konsumenta (D2C), a to znacznie zmieniło tradycyjny model sprzedaży dla wielu firm.
Direct To Consumer oznacza sprzedaż produktów bezpośrednio do klientów. Głównym założeniem jest usunięcie pośredników. Co za tym idzie, marki D2C mogą zaoferować swoim klientom lepszą cenę oraz cieszyć się większymi zyskami.
Wiele firm, które do tej pory bazowały na tradycyjnym modelu sprzedaży przeszło na D2C, żeby przetrwać lock down spowodowany przez Covid.
Wszystko wskazuje na to, że od 2022 roku również rozwinięte brandy będą przenosiły się na hybrydowy model sprzedaży, aby dotrzeć do nowych klientów.
Nowe marki D2C mogą również sięgnąć po bardziej tradycyjne drogi wprowadzania na rynek, aby zwiększyć swoją atrakcyjność.
Podsumowanie
Rok 2024 oznacza dla wszystkich biznesów niepewność i różne oczekiwania. Musisz jednak pogodzić się z faktem, że minione lata przyniosły nieodwracalne zmiany w sposobie, w jaki żyjemy, pracujemy i robimy zakupy. Zmieniły się również trendy marketingowe.
Coraz częściej robimy zakupy online, pracujemy zdalnie, a na wartości zyskuje również sprzedaż bezpośrednio do konsumenta.
Wszystko to oznacza, że organizacje nie mogą sobie pozwolić na pozorne ruchy i muszą skupić się na prawdziwej transformacji. Jeżeli tego nie zrobią, zostaną w tyle nawet za małymi firmami, które bez kompleksów wdzierają się na rynek.
Rok 2022 to również czas skupiania się na doświadczeniach klientów, ale również pracowników, którzy już przystosowali się do nowego modelu pracy.