Jaka Strategia Content Marketingowa w 2024?

Strategia Content Marketingowa 2022

Coraz więcej biznesów dostrzega zalety marketingu treści. Najnowsze badania przeprowadzone przez parse.ly potwierdziły, że w wielu firmach strategia content marketingowa na 2024 rok zakłada znaczne zwiększenie liczby tworzonych treści oraz poszerzanie sposobów ich dystrybucji.

Nie ma znaczenia, czy działasz w modelu B2B (business to business) i oferujesz swoje produkty lub usługi innym firmom, czy w modelu B2C (business to consumer) i skupiasz się na użytkowniku końcowym. Konkurencja na rynku jest coraz większa.

Pandemia wymusiła na wielu przedsiębiorstwach transformację cyfrową. To sprawiło, że w Internecie zaroiło się od nowych stron internetowych oraz gazylionów nowych blogów.

Powszechne hasło „content jest królem” sprawiło, że gdzie nie spojrzysz, wszyscy mówią o tworzeniu nowych treści. Wskakując do rzeki treści, łatwo rzucić się w wir pisania, nie znając właściwego kierunku ani sposobów na zmierzenie efektywności działań.

Tu z pomocą przychodzi najnowsze badanie przeprowadzone przez Parse.ly, które przeprowadzono na grupie ponad 800 specjalistów marketingu.

Sprawdźmy więc, jakie priorytety na 2023 zaplanowało sobie większość content marketerów.

Większy Budżet i Outsourcing

Nie od dzisiaj wiadomo, że Google stawia wysokiej jakości treści na szczycie listy optymalizacji wyników wyszukiwania.

Firmy oczywiście to rozumieją, ale mimo pędu do tworzenia coraz większej liczby treści, nadal utrzymują swój zespół w niezmienionym składzie i nie inwestuje w poszerzanie kompetencji pracowników. W efekcie rośnie liczba blogów i innych forma pisanych treści.

Z raportu parse.ly wynika, że zarówno firmy B2B i B2C mają mały, wewnętrzny zespół marketingu lub korzystają z zewnętrznych autorów lub agencji marketingowych, aby móc skupić się na rozwijaniu biznesu.

Niemal 80% firm ma zespół składający się z mniej niż 10 osób odpowiedzialnych za tworzenie treści. Największym problemem są ograniczone moce twórcze i przerobowe pracowników.

Z raportu wynika, że w roku 2023:

52% firm planuje zatrudnienie nowych osób do tworzenia treści.

66% biznesów planuje zwiększenie produkcji treści.

Przedstawiciele firm widzą również konieczność większego zróżnicowania tworzonych treści (m.in. video, podcast). Zwiększenie budżetu ma pozwolić na zatrudnienie twórców, którzy wesprą wewnętrzy zespół. Zatrudnienie osób z nowymi kompetencjami ma również usprawnić proces tworzenia contentu.

Priorytety Strategii Content Marketingowej

Firmy, które skutecznie wykorzystują content marketing, wiedzą, że treści powinny towarzyszyć klientom w każdym kroku procesu zakupowego. W tym również po dokonanym zakupie.

Z raportu możemy dowiedzieć się, jak najlepsze firmy wykorzystują marketing treści.

W przypadku firm działających w modelu B2B:

91% wykorzystuje treści do budowania świadomości marki.

85% do generowania popytów i leadów.

81% do budowania wiarygodności.

79% do edukowania odbiorców.

68% do pielęgnowania leadów.

64% do generowania sprzedaży.

Wśród firm skupiających na użytkowniku końcowym (B2C) z kolei wykorzystują content marketing:

84% do zwiększenia świadomości marki.

78% do edukowania odbiorców.

73% do budowania wiarygodności.

60% do generowania leadów.

60% do budowania lojalności.

56% do generowania sprzedaży.

Nie jest wielkim zaskoczeniem, że najpopularniejszym sposobem tworzenia treści w większości biznesów (91%) jest pisanie firmowego bloga.

Na ten wybór wpływa nie tylko fakt, że Google uwielbia wartościowe blogi. Za popularnością blogów stoi przede wszystkim fakt, że potencjalni klienci właśnie tam szukają informacji o rozwiązaniach swoich problemów.

Najpopularniejszymi sposobami angażowanie odbiorów są social media (88%) oraz email marketing (newslettery) – 78%.

Content marketing wykorzystywany do poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania opiera się na studiach przypadku (58%), wydarzeniach i webinarach (53%), e-bookach (52%) oraz raportach i wynikach badań (38%).

Treści video, cieszące się największym zaangażowaniem odbiorców, tworzy jedynie 69% marketerów.

Marcin Klinkosz

Sprawdź, Jak Moja Agencja Może Przyciągnąć Klientów do Twojego Biznesu

  • Audyt i Strategia – przygotujemy kompleksowy plan promocji biznesu
  • SEO – zyskaj ogromne ilości ruchu organicznego SEO
  • Content Marketing – nasz zespół przygotuje wyjątkowe treści, które przyciągną klientów do Twojego biznesu

Treści Są Ważne, Ale Dystrybucja Ważniejsza

Tworzenie treści jest jednym z wielu elementów skutecznego content marketingu.  Nic nam po nich, jeżeli nie docieramy z właściwymi treściami do naszych potencjalnych klientów.

Większość firm stawia na sprawdzone kanały komunikacji: własna strona internetowa (90%) oraz media społecznościowe (83%).  Na kampanie e-mail marketingowe stawia 77% firm.

W dalszej kolejności wykorzystywane są płatne reklamy w social mediach (62%) oraz reklamy w wyszukiwarkach (49%).

Wśród wykorzystywanych przez firmy social mediów, na pierwszym miejscu znalazł się LinkedIn. Facebook był drugą, najpopularniejszą metodą dystrybucji treści, która dodatkowo przynosi aż 89% ruchu na stronie internetowej.

Takie serwisy jak Instagram oraz Tik Tok, znalazły się na samym końcu wśród płatnych i organicznych platform preferowanych przez biznes.

video content marketing

Contentowa Lista Życzeń

Najpopularniejszą formą treści są blogi i wpisy na social mediach. Oczywiście ich popularność wynika z tego, że z powodzeniem angażują odbiorców i świetnie radzą sobie w wynikach wyszukiwania.

Z raportu wynika jednak, że zarówno firmy B2C jak i B2C są gotowe zainwestować w treści video oraz dłuższe formy contentu, jeżeli tylko miałyby na to fundusze.

Video na Youtube oraz Facebooku oferują znacznie wyższe zaangażowanie potencjalnych klientów. Wiele firm jednak zwraca uwagę na stosunkowo wysokie koszty produkcji i edycji filmów. To z kolei prowadzi do bardziej partyzanckiego podejścia do tego tematu. Preferowane są transmisje na żywo, wykorzystanie telefonów komórkowych oraz małych kamer.

Firmy biorące udział w badaniu wskazują, że oprócz video chcę poszerzyć tworzenie treści o e-booki oraz infografiki.

Problem z Oceną Skuteczności Treści

Ograniczenia budżetowe w content marketingu biorą się często z faktu, że niewiele firm posiada narzędzia pozwalające ocenić skuteczność  prowadzonych działań.

Dobrze skonstruowana strategia content marketingowa obejmuje jasno określony zwrot z inwestycji. Według raportu zaledwie 51% firm śledzi i rozumie wskaźniki, a 49% nie rozumie, jak działają ich treści.

Najczęściej wybieraną miarą określenia wydajności są wyświetlenia strony, które firmy uzyskują z Google Analytics.  Biznesy monitorują wyświetlenia, ale nie śledzą tego, jak ich treści przekładają się na sprzedaż, przychody, konwersje oraz podróż kupującego (customer journey).

W takiej sytuacji treści generujące jedynie ruch niekoniecznie prowadzą do zakupu i obniżają zwrot z inwestycji.

Podsumowanie

Konkurencja wśród firm działających w modelu B2B (business to business) i B2C (business to consumer) jest coraz większa.

Według raportu Parse.ly, w 2022 wiele firm będzie się skupiało dla rozwoju zespołów zajmujących się treścią, pozyskiwaniu zewnętrznych autorów oraz zwiększeniu różnorodności tworzonych treści.

Skuteczna strategia content marketingowa będzie również skupiała się na dokładnym zrozumieniu, w jaki sposób treści przekładają się na sukcesy firmy oraz zadowolenie klientów.

Udostępnij ten artykuł!