Jak Zmierzyć ROI Content Marketingu?

Jak Zmierzyć ROI Content Marketingu

Zastanawiasz się, jak udowodnić, że Twoje treści przyczyniają się do rozwoju biznesu? Koniecznie dodaj te trzy wskaźniki do swoich raportów marketingowych.

Zadanie content marketingu jest dosyć proste – przyciągnąć uwagę nowych klientów do Twojej firmy i wzmocnić pozycję marki.

Treści w przeróżnych formatach (np. artykuł, infografika, video, audio) mogą docierać do odbiorców różnymi kanałami. Większość z tych kanałów ma do dyspozycji stosunkowo proste wskaźniki, które pozwalają ocenić sukces.

W przypadku e-maili może to być współczynnik otwieranych wiadomości (open rate). Dla podcastu może to być liczba subskrypcji, a w social mediach – polubienia lub udostępnienia postu. Przy reklamach pay-per-click możesz porównać koszt każdego kliknięcia z dokonaniami zakupami i policzyć, czy kampania jest opłacalna.

Spośród wszystkich kanałów komunikacji marketingowej, najtrudniejsze jest potwierdzenie zwrotu z inwestycji SEO, czyli optymalizacji dla wyników wyszukiwania w Google.

ROI z marketingu treści to sposób na zmierzenie przychodów lub konwersji, jakie przyniosła treść w oparciu o wydane na nią pieniądze, czas lub zasoby.

Właśnie dlatego tak ważne są wskaźniki, które pozwalają zmierzyć zwrot z inwestycji content marketingu i udowodnić wartość SEO dla Twojej organizacji.

Jakie wskaźniki do pomiaru ROI w content marketingu?

Z doświadczenia chyba wszyscy wiemy, że najprostsze rozwiązania bardzo często okazują się najlepsze. Podobnie jest ze wskaźnikami mierzenia skuteczności treści w działaniach SEO.

Jako marketer spokojnie możesz dołączyć do swojego raportu:

  • Wzrost konwersji organicznych.
  • Awans słowa kluczowego na 1 stronę wyników wyszukiwania.
  • Wyższy przeciętny ranking w wyszukiwarkach.
  • Zwiększenie liczby wyszukiwań na 1 stronie.
  • Zwiększony ruch organiczny i kliknięcia.

Warto przy tym pamiętać, że w zależności od grupy docelowej, intencji lub formatu treści, wskaźniki KPI mogą się różnić.

Te wymienione powyżej są jednak najlepsze, jeżeli chcesz udowodnić wartość, jaką SEO dodaje do działań content marketingowych. Pozwolą Ci również zmierzyć zwrot z inwestycji marketingowych kanałów organicznych.

większy ruch organiczny Google

Jak wykorzystać dane do raportowania ROI?

Wraz ze wzrostem skuteczności i popularności content marketingu, tworzenie treści może pochłaniać coraz większą część budżetu.

Szczególnie jeżeli do tworzenia treści zaangażowane są różne działy i zasoby. Dodatkowo firmy zlecają również bardzo często content marketing firmom zewnętrznym.

Tu bardzo często pojawiają się pytania od właścicieli, dyrektorów czy członków rad nadzorczych: „Dlaczego to tyle kosztuje i czy rzeczywiście warto w to inwestować?”.

Jeżeli chcesz nadal tworzyć wysokiej jakości treści i udowodnić przełożonym, że warto optymalizować content od samego początku, musisz wykorzystać odpowiednie wskaźniki.

Podstawową kwestią jest porównanie sytuacji początkowej (przed dokonaniem jakichkolwiek optymalizacji) z wynikami uzyskiwanymi po wprowadzeniu poprawek.

W przypadku nowej treści zapamiętaj, żeby odnotować wartości początkowe, które będą punktem referencyjnym. Wówczas będziesz mógł udowodnić decydentom, jak dobrze radzi sobie od samego początku.

Nie musisz oczywiście wchodzić w szczegóły techniczne SEO. Pamiętaj, że kierownictwu chodzi przede wszystkim o to, żeby zobaczyć, ilu użytkowników znajduje treści i jak dobrze konwertują.

Marcin Klinkosz

Sprawdź, Jak Moja Agencja Może Przyciągnąć Klientów do Twojego Biznesu

  • Audyt i Strategia – przygotujemy kompleksowy plan promocji biznesu
  • SEO – zyskaj ogromne ilości ruchu organicznego SEO
  • Content Marketing – nasz zespół przygotuje wyjątkowe treści, które przyciągną klientów do Twojego biznesu

Jak wykorzystać wskaźniki SEO w raportowaniu?

No dobrze. Wskaźniki wskaźnikami, ale jak wykorzystać je w praktyce, żeby Twój zespół widział jak na talerzu wartość z prowadzonych działań SEO?

1. Wzrost konwersji organicznych

Zdobywanie klientów dzięki reklamom jest oczywiście ważne. Jeżeli jednak umiesz pokazać, że klienci zaczynają przychodzić do firmy bez kosztownych reklam, w sposób organiczny – wygrywasz.

Pokazania konwersji z ruchu organicznego to prosty, ale bardzo skuteczny sposób na pokazanie zespołowi, jak skuteczne są Twoje treści.

Możesz pokazać na przykład, ile osób pobrało plik PDF lub kliknęło przycisk kontaktowy. Dla różnych rodzajów treści te konwersje mogą być różne, ale rozumiesz, co mam na myśli.

Masz po swojej stronie konkretne liczby, które potwierdzają, w jaki sposób użytkownicy angażują się w Twoje treści oraz co motywuje ich do podjęcia działania.

Te dane są bardzo konkretnym argumentem dla kadry kierowniczej, która rozumie, jak content marketing przyczynia się do rozwoju i zysków firmy.

optymalziacja słów kluczowych

2. Awans słowa kluczowego na 1 stronę wyników wyszukiwania

SEO to gra długoterminowa. Na wyniki dzisiejszych działań trzeba często czekać od trzech do sześciu miesięcy.

Podczas rozmów z kierownictwem ustal na samym początku bardzo jasne cele dotyczące każdej strony. Tu pomocne będzie badanie słów kluczowych, które są istotne dla rozwoju biznesu.

To badania powinieneś przeprowadzić, zanim zaczniesz publikować jakiekolwiek treści. W końcu zależy Ci, żeby stawać się autorytetem w swojej domenie.

Każdorazowe wskoczenie danej frazy kluczowej na pierwszą stronę wyników wyszukiwania jest bardzo ważnym wskaźnikiem. Dzięki temu możesz spokojnie udowodnić, o ile bardziej widoczna jest Twoja strona w wynikach wyszukiwania, w porównaniu do punktu startowego.

Im więcej słów kluczowych na pierwszej stronie, tym łatwiej będzie pokazać decydentom, jak ważne jest przygotowywanie coraz lepszych treści oraz inwestowanie w SEO.

Oprócz konkretnych słów kluczowych możesz również monitorować ranking witryny dla grupy słów kluczowych. Kierownictwo dostanie twarde dane na temat tego, ile osób może kliknąć Twoje treści i jak łatwo znaleźć informacje o firmie w Internecie.

3. Wzrost ruchu organicznego i kliknięć

Google Analytics może dostarczyć Ci również innych kluczowych danych, które potwierdzą skuteczność content marketingu.

Rosnący ruch organiczny oraz coraz większa liczba kliknięć opublikowanych treści, są świetnym narzędziem, aby pokazać, jaki procent ruchu reprezentuje zoptymalizowany content.

Oczywiście nie zawsze będziesz mógł pokazać połączenie pomiędzy ruchem a konwersją.

Użytkownicy przed dokonaniem zakupu bardzo często chłoną informacje z Twojej strony i wracają dopiero po jakimś czasie, żeby dokonać konwersji. To oczywiście ogranicza możliwość udowodnienia bezpośredniego powiązania SEO ze sprzedażą.

Pokazując rosnący ruch na stronie, nadal możesz jednak udowodnić organizacji, że dokładasz solidną cegiełkę do wzrostu ogólnej liczby konwersji.

Podsumowanie

Mierzenie zwrotu z inwestycji content marketingu może być trudne. Jest przecież takie wiele różnych wskaźników, które mogą potwierdzić sukces Twoich treści.

Zanim zaczniesz gromadzić dane, wejdź w buty swojego przełożonego. Kierownictwo zainteresowane jest głównie rosnącą sprzedażą oraz coraz większą liczbą klientów.

Korzystając z przedstawionych w materiale wskaźników, będziesz mógł dokładnie pokazać przełożonym, w jaki sposób SEO i treści pomagają zwiększyć widoczność Twojej strony, marki, produktów oraz usług w Polsce i za granicą.

Lepsza widoczność oznacza większy ruch na stronie i większe prawdopodobieństwo, że użytkownicy zmienią się w przyszłych klientów firmy.

Te wskaźniki są również ważne dla Ciebie. Dzięki nim możesz określić, jaki rodzaj treści najlepiej konwertuje i skupić się na tworzeniu podobnego contentu. Dokładne raportowanie pozwala również na optymalizację innych treści, które być może wymagają małej poprawki, żeby znacznie zwiększyć skuteczność.

Pamiętaj, że udowodnienie skuteczności prowadzonych działań to Twój obowiązek. Nie licz, że ktoś sam to zauważy.

Im lepiej to zrobisz, tym łatwiej będzie w przyszłości uzyskać większy budżet i zasoby przeznaczone na SEO i content marketing.

Masz inne wskaźniki, które potwierdzają skuteczność Twoich działań? Koniecznie daj znać w komentarzach.

Udostępnij ten artykuł!