Jak Stworzyć Brief Strony Internetowej?

Brief Strony Internetowej

Zanim zaczniesz tworzyć nową stronę internetową dla Twojej firmy, musisz przejść kilka ważnych kroków. Oto, co musisz przygotować, zanim zaczniesz szukać web developera.

Jednych z podstawowych pytań związanych z tworzeniem nowej witryny jest najczęściej „Ile będzie kosztowała nowa strona internetowa?”.

Ostateczna kwota zależy w dużej mierze, czego faktycznie potrzebuje Twój biznes oraz jakie oczekiwania od strony mają Twoi klienci.

Im lepiej przygotujesz się do procesu tworzenia nowej strony, tym łatwiej będzie znaleźć Ci dobrego wykonawcę. Uda Ci się również zoptymalizować koszty całej inicjatywy.

Zrób Analizę Twoich Potrzeb

Pierwszą rzeczą do zrobienia podczas przygotowania brie fu strony internetowej jest przeprowadzenie analizy potrzeb.

To szczegółowe rozbicie tego, czego potrzebujesz od swojej strony. Musisz wziąć pod uwagę unikalne potrzeby Twojego biznesu.

To właśnie ta analiza będzie podstawą briefu i zapewni, że nie będzie możliwości złej interpretacji przekazanych punktów przez web developera.

Upewnij się, że uwzględnisz poniższe informacje w swoim dokumencie:

  • Krótki opis biznesu (ile czasu na rynku, oferowane produkty/usługi, liczba pracowników, itp.)

  • Opis Twojej grupy docelowej i zasięg geograficzny

  • Cel strony internetowej. Jeżeli planujesz zwiększyć sprzedaż przez stronę, jaka kwota Cię interesuje? To powinno uwzględniać ogólny przychód np. 50 tys. zł oraz sprzedaż potrzebna do realizacji tego celu.

  • Wymagania dotyczące designu oraz treści. To uwzględnia liczbę stron oraz rodzaj potrzebnego contentu. Czy dostarczysz treści sam, czy będziesz potrzebował agencji, żeby to zrobić?

  • Obrazy, logo oraz inne elementy graficzne. Czy dostarczysz te elementy, czy agencja musi się tym zająć dla Ciebie?

  • Funkcjonalności oraz inne technologiczne wymagania (integracja PalPal, Stripe, integracja social mediów, zarządzanie contentem, wymagania logowania itp.)

  • Poziom wsparcia technicznego po uruchomieniu strony.

Przeprowadź Własne Badania

Wypisałeś odpowiedzi na wszystkie z powyższych punktów?

To świetnie. Zanim podpiszesz umowę z developerem, jest jeszcze kilka rzeczy, które będą przydatne.

Zwróć uwagę na swój budżet i zdecyduj, ile jesteś gotowy przeznaczyć na nową stronę. Dzięki temu będziesz mógł łatwiej przefiltrować oferty od różnych firm.

Wybierz 2-3 developerów i wyślij im ten sam brief, żeby dostać porównywalne wyceny. Okazuje się, że wiele firm otrzymuje skrajnie różne wyceny przez to, że opisy wymagań wysyłane do agencji są od siebie bardzo różne.

Lista kontrolna brief strony MK Digital

W swoich wyliczeniach uwzględnij zarządzanie stroną i możliwość jej udoskonalenia. Czy Twoi pracownicy mają wymagane kompetencje i możesz to zrobić we własnym zakresie? Czy system zarządzania treściami jest na tyle prosty, że możesz sam poradzić sobie z problemami, gdy się pojawią?

Jeżeli nie, warto pomyśleć do wykupieniu godzin profesjonalnego wsparcia i dołączenie tego pakietu do wyceny projektu nowej strony.

  • Zapytaj swoich znajomych przedsiębiorców o kontakt i wrażenia ze współpracy z developerami i agencjami.

  • Poszukaj developerów lub agencji, które specjalizują się w Twojej branży. Dzięki temu znacznie szybciej zrozumieją Twoje wymagania i specyfikę rynku, na którym działasz.

  • Spójrz na strony konkurencji oraz strony, które Ci się podobają. Zawsze lepiej mieć jakieś przykłady rozwiązań, których chciałbyś przenieść na swoją stronę.

  • Poczytaj na temat najnowszych trendów dotyczących zachowań w sieci działań online. Może się okazać, że większość z Twoich potencjalnych klientów przegląda strony na smartfonach. To będzie ważna informacja podczas planowania designu i stylu strony.

Kilka Porad Przed Rozmową Z Developerem

Gdy już masz przygotowany brief strony internetowej i wybrałeś już kilka firm, które przedstawiły swoje oferty, nadal możesz je przefiltrować i wybrać najlepszą.

Spokojnie możesz poprosić o przykładowe realizacje dla innych klientów oraz po rekomendacje. Sprawdź to szczególnie, gdy firma reklamowała swoją współpracę z firmami w Twojej branży.

Jeżeli masz wątpliwości, zawsze możesz sprawdzić wystawione referencję i zadzwonić do byłego klienta agencji. Zapytaj o to, jak przebiegał proces i współpraca z wykonawcę.

W przypadku, gdy potrzebujesz szerszej usługi niż tylko zaprojektowanie strony internetowej, możesz zapytać potencjalnego wykonawcę o dodatkowe usługi. Może się okazać, że ma w swojej ofercie outsourcing marketingu i załatwisz wszystko w jednym miejscu. Od web designu, po content marketing, SEO, e-commerce, hosting czy social media.

W dobie pandemii większość spotkań przeszła siłą rzeczy do Internetu. Podczas wstępnej rozmowy możesz zapytać o możliwość spotkania w fizycznej lokacji i spotkanie z zespołem, który będzie pracował nad Twoją stroną. Nie zawsze będziesz miał taką możliwość, ale nie bierz tego za zły znak. Developerzy mogą być rozsiani nie tylko po całym kraju, ale pracować nad Twoim projektem z innych krajów.

Płatności w Transzach Są Normą

O wiele ważniejsze z Twojego punktu widzenia będą warunki płatności. W tym biznesie branie zaliczki w wysokości 20-50% przed rozpoczęciem prac jest często spotykane. Kolejne płatności mogą przyjść po migracji zakończonego projektu na Twój hosting (jeżeli będzie taka migracja) oraz finalizacja płatności po zakończonym projekcie.

Nie płać nikomu z góry, jeżeli nie dokończyłeś sprawdzania ich firmy i masz wątpliwości do ich wiarygodności.

Ważną informacją jest również to, w jakim czasie będzie realizowany twój projekt, oraz jaka będzie stawka dzienna/godzinowa.

Gdy już wybierzesz developera, upewnij się, że wszystkie wytyczne i zakres działań są dokładnie udokumentowane w umowie i podpisane przez obie strony.

Ostatnią, ale równie ważną kwestią jest to,  żeby developer przekazał Ci dane logowania (login oraz hasło) do Twojej strony internetowej. Dzięki temu będziesz miał pełną kontrolę nad stroną.

Przedział Czasowy Tworzenia Stron Internetowych

Czas wykonania strony internetowej zależy od wielu czynników i różni się od poziomu złożoności projektu. Proste strony w stylu „broszury online” powstaną znacznie szybciej niż bardziej złożone technicznie strony.

W obu przypadkach bardzo ważne jest, żebyś wiedział od samego początku, jak długo będzie trwała realizacja projektu. To ważne choćby ze względu na Twoje plany powiązane z kampaniami marketingowymi, które wykorzystują nową stronę.

Poniższa tabela prezentuje typowy czas potrzebny na realizację danego etapu.

Timeline budowy strony internetowej MK Digital

Ukończenie prac nad projektem jest możliwe w około 12 tygodni, od początku do końca. To oczywiście zależy od tego, kiedy przekazywane są uwagi przy każdym z punktów kontrolnych.

Po podpisaniu umowy z wykonawcą powinien natychmiast przystąpić do pracy.

Marcin Klinkosz

Sprawdź, Jak Moja Agencja Może Przyciągnąć Klientów do Twojego Biznesu

  • Audyt i Strategia – przygotujemy kompleksowy plan promocji biznesu
  • SEO – zyskaj ogromne ilości ruchu organicznego SEO
  • Content Marketing – nasz zespół przygotuje wyjątkowe treści, które przyciągną klientów do Twojego biznesu

Udostępnij ten artykuł!