Cała Prawda o Duplicate Content

Jak sprawdzić duplicate content

Nie pozwól, żeby Twój content stał się niewidoczny. Poznaj prawdę o problemie zduplikowanych treści i sposobach jego rozwiązania.

Przygotowanie coraz większej ilości treści na stronę internetową jest nie lada wyzwaniem.

Firmy wydają coraz więcej pieniędzy na content marketing, a nad produkcją nowych materiałów pracuje coraz więcej osób.

Osób, które bardzo często szukają inspiracji w tych samych miejscach.

W takim przypadku może się zdarzyć, że treści będą do siebie bardzo podobne (mimo że nie są plagiatem).

Z drugiej strony, jeżeli prowadzisz sklep internetowy i do opisu produktu wykorzystałeś dane przesłane przez producenta, jest duża szansa, że konkurencja będzie miała identyczny opis.

Opis produktu to opis produktu. Tu również nikt nie posądzi Cię o plagiat.

Ale…

Przecież zad głową wisi Ci kara za powielane treści, prawda?

Kara za powielanie treści jest chyba jednym z największych mitów optymalizacji SEO.

A teraz zdradzę Ci sekret SEO:

Nie ma czegoś takiego jak kara za duplicate content.

Nigdy nie otrzymasz maila od pracownika Google, który pogrozi palcem i powie „Oto żółta kartka i punkty karne za powielone treści”.

W żadnych narzędziach analitycznych również nie wyskoczy Ci taki komunikat.

To nie oznacza oczywiście, że Twoja strona nie jest karana za posiadanie tej samej treści na różnych stronach lub witrynach.

Gdy Google napotka tę samą treść na witrynie, algorytm decyduje, którą z nich umieścić w  rankingu.

Jak się pewnie domyślasz, jest bardzo prawdopodobne, że wybierze tę niewłaściwą.

Nie tę, na której Ci zależy.

Co wtedy?

Ano content, nad którym tak mozolnie pracowałeś, staje się niewidzialny w wynikach wyszukiwania.

Co To Jest Duplicate Content?

Jak sama nazwa wskazuje, zduplikowana treść to nic innego jak taka sama kopia np. artykułu pojawia się, na co najmniej dwóch stronach internetowych.

To może dotyczyć zarówno Twoich własnych stron, jak i tych, których nie kontrolujesz.

To nie dotyczy elementów strony, które są automatycznie powielane na wielu stronach (np. menu, stopka, formularze kontaktowe)

Google wie, że te elementy są częścią designu i nie są kluczowymi informacjami, które chcesz przekazać swoim odbiorcom.

Sprawdź, Czy Nie Masz Zduplikowanych Treści

Gdy pozycja w wynikach wyszukiwania zaczyna spadać, nawet doświadczeni marketerzy bardzo rzadko sprawdzają duplikaty.

Jeżeli wprowadzisz tę rutynę do swojego grafiku, zrobisz duży krok do przodu.

Wtedy możesz się dowiedzieć, że na przykład konkurentowi nie chciało się wytężać umysłu. Podczas tworzenia własnej strony internetowej skopiował słowo w słowo Twoje treści.

Pisanie własnych jest przecież o wiele trudniejsze.

Ten sam problem może wystąpić wewnątrz organizacji, gdy trzeba wymyślać oryginalny content na podobne strony. Wówczas opcja „CTRL+C” oraz CTRL+V” jest drogą na skróty.

Niestety również drogą, gdy twoje własne treści zaczną między sobą konkurować, a tego nie chcesz.

Dlatego dodaj do swojego arsenału narzędzia, które pozwolą Ci sprawdzić powielony content.

Jak Sprawdzić Duplicate Content?

Na rynku jest wiele narzędzi, które pozwolą ci odnaleźć duplicate content.

Niektóre z nich służą nauczycielom do sprawdzania, czy wypracowania szkolne nie zostały skopiowane z innego źródła.

Wśród prostych narzędzi możesz znaleźć:

Grammarlydodatkowo ma świetną wtyczkę go Chrome, która pozwala Ci sprawdzać strony, które odwiedzasz.

Semrushto narzędzie pozwala sprawdzić powielony content, ale tylko na domenie.

Copyscapedziała świetnie w przypadku innych witryn.

Duplichecker to narzędzie ma również możliwość parafrazowania, które niweluje duplicate content.

Kiedy Kopiowanie Jest w Porządku?

Tutaj niestety nie ma twardych danych, ponieważ główne wyszukiwarki nie ustaliły zgodnej definicji, czym według nich jest ducplicate content.

Specjaliści marketingu i optymalizacji SEO próbowali oczywiście określić moment, gdy content staje się duplikatem.

Jeżeli chcesz być po jasnej stronie mocy, możesz przyjąć, że content musi się różnić w przynajmniej 30% od innych treści.

Możesz do tego użyć różnych narzędzi. Wejdź w wyszukiwarkę Google i wpisz „duplicate content checker” oraz “keyword density tool”, a na pewno znajdziesz takie, które Ci przypasuje.

Jak Poprawić Duplicate Content?

W teorii to bardzo proste. Wystarczy znaleźć powielone treści i przepisać je tak, żeby nie były zbyt podobne do innych.

W praktyce jest to jednak trochę bardziej skomplikowane.

Google szuka treści, które potwierdzają fachową wiedzę, autorytet i zaufanie odbiorców.

Gdy autor zaczyna poprawiać content, może się okazać, zmiany wychodzą nieco sztucznie.

W takim wypadku do przepisania lepiej wynająć innego autora, który spojrzy na ten sam temat innych okiem.

I tu najlepiej nie pokazywać nowemu autorowi „starego” tekstu napisanego przez innego pracownika.

To gwarantuje, że treści będą zupełnie inne.

Duża Strona = Duży Problem

Prawdziwe problemy z pozbyciem się powielanych treści zaczynają się na stronach z dużą ilością treści.

Przykładem mogą być strony e-commerce, na których wiele produktów jest do siebie podobnych.

W takim przypadku lepiej unikać wszelkiego rodzaju automatów, które naprawiają duplikaty.

Może się okazać, że zaczną produkować różne, ale zupełnie nieczytelne strony, które nie będą zachęcały klientów do zakupu.

Znacznie lepszym rozwiązaniem jest dokładny audyt oraz przypisanie konkretnych autorów do przeróbek contentu.

Idealna sytuacja jest wówczas, gdy takie osoby nie poprawiają swoich wcześniejszych tekstów, a treści kolegów.

Jeżeli nie masz mocy przerobowych lub funduszy, żeby naprawić każdą stronę, skup się na tych stronach o największych szansach na uzyskanie sprzedaży.

Nowi Autorzy Są Lepsi Niż Automaty

Strony z duplicate content mogą, ale nie muszą pojawiać się w rankingach wyszukiwania.

W takich przypadkach Google po prostu nie wie, która treść jest bardziej wartościowa.

Jeśli podczas audytu okaże się, że masz tysiące stron zduplikowanych treści, naprawienie wszystkiego może zająć trochę czasu.

Bardzo często pojawia się pokusa korzystania z automatu. Szczerze odradzam Ci takie rozwiązanie.

Poświęć trochę czasu, aby przejrzeć witrynę z kompetentnym pisarzem i stworzyć unikalną treść dla każdej strony.

W rzeczywistości, bycie konkretnym i szczerym na stronach produktowych znacznie lepiej przekłada się lepiej na sprzedaż niż próba oszukania systemu.

Kluczem do skutecznego naprawiania zduplikowanych treści jest zatrudnianie nowych autorów.

Marcin Klinkosz

Sprawdź, Jak Moja Agencja Może Przyciągnąć Klientów do Twojego Biznesu

  • Audyt i Strategia – przygotujemy kompleksowy plan promocji biznesu
  • SEO – zyskaj ogromne ilości ruchu organicznego SEO
  • Content Marketing – nasz zespół przygotuje wyjątkowe treści, które przyciągną klientów do Twojego biznesu

Udostępnij ten artykuł!