Ile Naprawdę Kosztuje Strona Internetowa?
Ile zapłacisz za stronę internetową dla Twojego biznesu? To jedno z pierwszych i zarazem najtrudniejszych pytań zadawanych przez właścicieli biznesów.
Bez względu na to, czy dopiero rozpoczynasz działalność z mikroprzedsiębiorstwem, czy już prowadzisz mały lub średni biznes, strona firmowa to podstawa komunikacji z klientami.
Nie ma niestety magicznej formuły do kalkulacji kwoty za nową stronę internetową.
Udało się nam jednak przygotować pigułę informacyjną, która pomoże Ci podjąć decyzję podczas planowania budżetu marketingowego.
W poniższym raporcie znajdziesz praktyczne i łatwe zadania, które warto rozważyć, przechodząc przez proces tworzenia nowej strony dla Twojej firmy.
Przyjrzymy się bliżej różnym kosztom składowym, oraz doradzimy, jak najlepiej wykorzystać budżet marketingowy podczas tworzenia nowej strony.
Przyjrzymy się trzem typowym scenariuszom biznesowym:
- Mikro-biznes (mniej niż 3 pracowników)
- Mały biznes (mniej niż 5 pracowników)
- Średni biznes (do 20 pracowników)
Jaka Cena za Stronę Internetową?
Słyszeliśmy od naszych klientów, jak i przedstawicieli branży, że kwoty za stronę internetową mogą sięgać od 1000 aż do ponad 100 000 złotych.
Ta rozpiętość jest bardzo duża, więc nic dziwnego, że taka wiele osób ma problem z prawidłowym oszacowaniem wartości inwestycji.
Ze strategicznego punktu widzenia przyjęło się, że biznes powinien wydawać 5% wartości swojego obrotu na marketing, jeżeli chce utrzymać swoją pozycję.
Wzrost uzyskamy, gdy zainwestujemy 10% obrotu na działania marketingowe.
W jaki sposób możemy jednak określić odpowiednią kwotę na budowę strony internetowej?
Po pierwsze, kwota będzie zależała od wielkości strony i natury Twojego biznesu oraz wyrafinowania strony z technicznego punktu widzenia.
Kwota będzie również zależała od roli strony internetowej w Twojej strategii marketingowej.
Zanim zaczniesz planować wydawanie pieniędzy na stronę, musisz odpowiedzieć sobie na dwa ważne pytania:
Co starasz się sprzedać?
Czy to jest produkt, czy usługa?
Odpowiedzi na te pytania pomogą określić, jakie funkcjonalności, styl i rozkład będą potrzebne na Twojej stronie internetowej.
Wówczas jesteś gotowy do kolejnego kroku: przygotowania pełnej specyfikacji oraz zatrudnienia eksperta, który zbuduje Twoją stronę.
Pierwsza Strona Internetowa Dla Mikro-Biznesu
Do pierwszej części naszego poradnika założymy, że naszym mikro-biznesem jest salon fryzjerski w województwie pomorskim, z rocznym obrotem na poziomie 95 000 złotych oraz 2 pracownikami (do obliczeń możesz spokojnie podstawić swoje dane).
Biznes prowadzi marketing w swoim najbliższym otoczeniu i potrzebuje strony internetowej z informacjami na temat godzin otwarcia oraz lokalizacji.
Przyda się również możliwość robienia rezerwacji online dla klientów oraz galeria z bazą zdjęć fryzur poprzednich klientek. Firma chce również rozwinąć część biznesu poświęconą fryzurom weselnym.
Patrząc na ich obrót, budżet marketingowy możemy oszacować na poziomie 4750 zł (5%).
Ten budżet musi pokryć wszystkie inicjatywy marketingowe, nie tylko stronę internetową. To mogą być np. projektowanie i druk ulotek, udział w targach i wystawach, social media, inne formy reklamy offline oraz online.
Najważniejszą kwestia dla naszego mikro-biznesu, jest ocena tego, co jest najważniejsze, oraz co przyniesie największy zwrot z inwestycji.
W tym przypadku biznesowi zależy, żeby pozyskać jak najwięcej klientek, które potrzebują stylistki do fryzury weselnej.
Solidna pozycja w wynikach wyszukiwania Google dla fraz kluczowych powiązanych z weselnymi stylizacjami jest kluczowa.
Skup Się Na Rozwoju
Biorąc pod uwagę nasze założenia, jakie wydatki na stronę internetową mogą zostać spokojnie usprawiedliwione przez właścicielkę/właściciela salonu?
Patrząc na to, co chcą osiągnąć dzięki stronie internetowej, mamy do czynienia ze stosunkowo prostą „broszurą” internetową z formularzem kontaktowym umożliwiającym rezerwację terminu.
Chcą rozwinąć część biznesu związana z fryzurami weselnymi, wiec ta sekcja strony wymaga dokładnego zaplanowania.
Strona nie wymaga jednak skomplikowanych rozwiązań e-commerce.
Budżet na poziomie 1500-3000 zł powinien wystarczyć na stworzenie nowoczesnej, responsywnej i dopasowanej do potrzeb strony.
Warto tu dodać, że kwota rozkłada się na dłuższy okres czasu, nawet kilku lat. W tym czasie strona internetowa nie będzie musiała być przerabiana lub budowana od podstaw.
W tym przypadku obsługa strony będzie polegała głównie na dodawaniu nowych treści oraz monitorowaniu formularza rejestracji. Z tymi czynnościami spokojnie poradzi sobie właściciele salonu lub jej pracownicy. Nie ma potrzeby zatrudniania dodatkowego specjalisty.
Lista wymagań:
- Galeria zdjęć z możliwością zbliżenia
- Karuzela zdjęć
- Rezerwowanie wizyt
- Responsywność dla urządzeń mobilnych
- Mapa Google
- Integracja z social mediami
- SEO
Strona Internetowa dla Małej Firmy
Dla potrzeb wyliczeń naszym małym biznesem jest firma szkoleniowa z Gdańska z rocznym obrotem na poziomie 600 000 zł oraz zespołem 5 osób. Ponownie możesz podstawić tu dane swojej firmy i wykonać własne obliczenia na zasadzie proporcji.
Firma szkoli profesjonalistów z obsługi oprogramowania księgowego. Ich klientami są głównie duże marki korporacyjne, które wysyłają jednorazowo 15-20 osób na szkolenia, które zazwyczaj odbywają się w biurze klienta.
Do tej pory nasza mała firma polegała głównie na udziale w konferencjach, poleceniach i wykorzystaniu rekomendacji trzech dużych klientów, żeby promować pracę, którą wykonują.
Mają jednak ambicję rozwinąć bazę klientów na szkolenie stacjonarne oraz rozwinąć moduły do szkoleń online dla osób, które są zbyt zajęte, żeby odejść na całe dnia od biurka.
Strona internetowa musi więc objąć podstawowe kwestie. To uwzględnia informacje o firmie, kursach, prowadzących kursy, opinie klientów.
Musi być jednak również przystosowana do przyszłych modułów szkoleniowych szkoleń online.
Wiele firm w takim przypadku korzysta z zewnętrznych systemów do kursów video. To oznacza, że na stronie będą się znajdowały jedynie linki do zewnętrznych operatorów.
Inną opcję jest załadowanie szkoleniowych filmów video na YouTube i udostępnienie ich na własnej stronie internetowej.
Patrząc na ich obrót i chęć inwestycji w oddzielną sekcję szkoleń online, firma będzie musiała zainwestować około 8% swojego obrotu na plan rozwoju. To oznacza inwestycję 48 000 złotych na działania marketingowe.
Jaki Koszt Strony Internetowej Jest Do Przyjęcia?
Aby przyciągnąć nowych klientów i powiększyć bazę kontaktów, firma musi rozbudować strategię marketingową o nową stronę internetową, promocję online oraz potencjalnie płatne reklamy w Google oraz na social mediach. Kluczową platformą jest tu zdecydowanie LinkedIn, na którym znajdują się kluczowi potencjalni klienci.
Nowa strona internetowa musi być dokładnie zaplanowana i przygotowana z myślą o wysokiej jakości kursach online.
W tym przypadku budżet na poziomie 20 000 – 32 000 zł powinien być wystarczający, żeby stworzyć solidną, niezawodną stronę internetową, która pomieści duże ilości video na własnym hostingu lub poza witryną.
Lista wymagań:
- Wsparcie filmów szkolenia online
- Zaawansowane wyszukiwanie
- System zapisów
- Responsywność dla urządzeń mobilnych
- Obsługa płatności
- Blog
- SEO
Ile Kosztuje Strona Internetowa Średniego Biznesu?
Dla potrzeb naszych wyliczeń średnim biznesem będzie producent żywności/sklep detaliczny z rocznym obrotem na poziomie 3 000 000 zł oraz zatrudniający 15 pracowników.
Ta firma rozwinęła się dynamicznie ciągu ostatnich kilku lat i prosta strona internetowa, która powstała na początku już nie pasuje do rozwiniętego biznesu. Nie ma funkcjonalności e-commerce, bardzo mało ilustracji oraz nie jest responsywna do tabletów lub smartfonów.
Firma, mimo że nie jest wielkim producentem, oferuje mały asortyment produktów organicznych. Sprzedają je z powodzeniem jako „Wiosenne Pudełka”.
Firma sponsoruje kilka lokalnych klubów. Właściciele biznesu wiedzą, że nowa strona internetowa będzie dużym wsparciem ich obecnych kampanii marketingowych. Są gotowi na jej poprawienie, łącznie z rozwinięciem innych aktywności promocyjnych.
Dla tego biznesu strona musi być odzwierciedleniem marki, która cechuje się wysoką jakością, nowoczesnością oraz pozytywnymi wibracjami.
Wartość organicznej, lokalnej i sezonowej produkcji jest ważna dla ich marki oraz biznesu.
Strona nie musi mieć wielu stron, ale content musi dobrze prezentować produkty. Na przykład poprzez wysokiej jakości zdjęcia półproduktów, gotowych potraw wraz z przepisami oraz sposobami wykorzystania.
Musi znaleźć się również miejsce na video szefów kuchni przygotowujących potrawy i opowiadających o zaletach produktów.
Firma chce również otworzyć sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż bezpośrednio do konsumentów. To wpłynie na poziom satysfakcji, ale również na cenę nowej strony internetowej.
Oprócz tego na stole jest interaktywna sekcja z komentarzami klientów.
Koszt takiej strony internetowej może rozpoczynać się od 32 000 zł.
Lista wymagań:
- Responsywność dla urządzeń mobilnych
- Wysokiej jakości zdjęcia
- Treści video
- Obsługa płatności
- Sklep internetowy
- Zaawansowane wyszukiwanie
- Interaktywne komentarze klientów
- Integracja social mediów
- SEO
Podsumowanie
Jak widzisz ostateczna cena strony internetowej, zależy od wielu czynników.
Zależy przede wszystkim od tego, czego faktycznie potrzebuje Twój biznes. Nie tego, co próbuje Ci narzucić developer.
Im lepiej ocenisz własne potrzeby i to, czego na Twojej stronie internetowej będą szukali potencjalni klienci, tym lepiej podejdziesz do rozmów z firmami tworzącymi strony.
Pamiętaj, że ich zadaniem jest przygotować od strony technicznej to, co im powiesz. To Ty jednak znasz swoich klientów najlepiej.
Designer przygotuje Ci stronę nawet za pół miliona złotych, jeżeli go o to poprosisz.
Ile byś nie wydał na stronę internetową, to jest tylko „wieszak”. Odpowiedzialność, żeby ta strona działała i faktycznie przyciągała klientów, jest po Twojej stronie.