Dlaczego Współczynnik Konwersji Jest Ważny?

Współczynnik Konwersji

Wiesz, co to jest dobry współczynnik konwersji i jak go poprawić? Sprawdź, jak poprawić skuteczność Twoich kampanii marketingowych.

Być może zastanawiasz się, co kryje się za tajemniczym współczynnikiem konwersji?

Jeżeli to zagadnienie nie jest dla Ciebie jasne, jesteś we właściwym miejscu.

Postaram się w przystępny sposób wyjaśnić czym tak naprawdę jest conversion rate, jaki jest „dobry” współczynnik konwersji oraz jak możesz go poprawić.

Czym jest współczynnik konwersji?

Zanim zaczniemy wgryzać się w fascynujący świat współczynników, przypomnijmy, czym właściwie jest konwersja.

Konwersja jest pożądanym działaniem lub celem, które klient/odwiedzający realizuje na Twojej stronie internetowej.

Współczynnik konwersji jest więc liczbą konwersji podzieloną przez całkowitą liczbę odwiedzających Twoją witrynę.

Conversion rate jest jednym z najważniejszych wskaźników w digital marketingu.

Pomaga mierzyć skuteczność kampanii, grup reklam lub pojedynczej reklamy. Wpływa również na obniżenie kosztów pozyskiwania klientów oraz zwiększeniu przychodów (zwrot z inwestycji).

Mówiąc językiem sprzedaży, widzimy koszt konwersji (koszt pozyskania klienta), który pokazuje nam, ile zarabiamy lub tracimy na kampanii.

Współczynnik Konwersji E-Commerce

Z jednej strony możesz wykorzystać współczynnik jako miarę popularności strony.

Formularze wypełniane przez odwiedzających, pobrane eBooki, zapytania ofertowe. To wszystko ważne cele, które potwierdzają skuteczność marketingu.

Gdy jednak prowadzisz sprzedaż na Twojej stronie internetowej, poprzeczka wędruje znacznie wyżej. Skuteczność działań mierzysz na podstawie faktycznych transakcji ze strony internetowej.

Średni współczynnik konwersji e-commerce w 2021 r. wynosił 2,1%, a w ciągu ostatnich 10 lat wahał się pomiędzy 1% a 4%.

No dobrze, to piękne ogólne statystyki. Ale jak to wygląda w przypadku Twojego biznesu?

Współczynnik Konwersji E-Commerce

Jak Obliczyć Conversion Rate?

To w miarę proste równanie i masz do dyspozycji wiele kalkulatorów online, które pomogą Ci wyliczyć wartość wskaźnika.

Jeżeli chcesz jednak samodzielnie wykonać kalkulacje, możesz skorzystać z następującego wzoru:

Całkowita liczba konwersji / Całkowita liczba unikalnych użytkowników * 100 = Współczynnik konwersji.

Jeśli dokonałeś 50 konwersji i masz 1000 wizyt w witrynie, współczynnik konwersji wynosi: 50 / 1000 * 100 = 5%

Marcin Klinkosz

Sprawdź, Jak Moja Agencja Może Przyciągnąć Klientów do Twojego Biznesu

  • Audyt i Strategia – przygotujemy kompleksowy plan promocji biznesu
  • SEO – zyskaj ogromne ilości ruchu organicznego SEO
  • Content Marketing – nasz zespół przygotuje wyjątkowe treści, które przyciągną klientów do Twojego biznesu

Jaki Jest Dobry Współczynnik Konwersji?

Wiem, że w przypadku danych i współczynników, uwielbiamy porównywać się z innymi firmami.

Jeżeli przyjmiemy, że średni wskaźnik waha się obecnie pomiędzy 2 a 5%, musisz pamiętać, że te wyliczenia nie dotyczą wszystkich branż.

Dla firm, które agresywnie optymalizują swoje działania, ten współczynnik może być znacznie wyższy, niż w przypadku małych i średnich firm, które niewiele działają w tym zakresie.

Jeżeli chcesz przeskoczyć na wyższy poziom, istnieje kilka narzędzi, które mogą pomóc w optymalizacji współczynnika konwersji.

  • Dodawanie referencji, recenzji i komentarzy.
  • Usuwanie „rozpraszaczy” i niepotrzebnych pól.
  • Dodanie wyskakującego okienka (Pop-Up) na Twojej stronie.
  • Poprawienie treści wezwania do działania (Call to Action)
  • Dodanie opcji czatu do witryny.

Jak Zwiększyć Liczbę Konwersji?

Gdy już znasz wszystkie składowe wpływające na wysokość conversion rate, możesz przyglądać się tym elementom i poprawiać swój wynik.

Od czego zacząć?

Najlepiej od strategii marketingowej i dokładnych celów, które chcesz osiągnąć. Gdy masz wszystko rozpisane na papierze, masz punkt odniesienia i nie „zgubisz się” po drodze.

Kluczowa jest również analiza danych za pomocą oprogramowania analitycznego lub witryn, takich jak Google Analytics.

Dzięki temu dowiesz się, w którym miejscu potencjalni klienci opuszczają witrynę oraz ile czasu spędzają na określonych stronach.

Po analizie tych danych możesz ulepszać Twoją stronę internetową.

Analiza konkurencji również jest mile widziana. Musisz wiedzieć, z kim walczysz o klientów. Możesz również uczyć się na ich błędach i zwiększać konwersje na swojej stronie.

Sprawdź ścieżki marketingowe, które przygotowałeś dla klientów.

Być może lejek zbudowany na modelu AIDA, nie pomaga Ci w osiągnięciu współczynnika konwersji, tak jak myślałeś.

Model AIDA

  • A – Attention (uwaga) – przyciągnięcie uwagi klienta do produktu.
  • I – Interest (zainteresowanie) – zainteresowanie klienta właściwościami produktu.
  • D – Desire (pożądanie) – przekonanie klienta, że produkt jest mu potrzebny i może zaspokoić jego potrzeby.
  • A – Action (działanie) – właściwe przekonywanie klienta do zakupu tego właśnie produktu.

W tym przypadku przeprowadź testy A/B i sprawdź, które rozwiązanie zapewnia lepszą konwersję.

Pamiętaj również, że content marketingowy nie jest wyryty w kamieniu. Źle napisane teksty nie zachęcają do zakupu.

Poprawienie jakości contentu i doświadczenia użytkownika na stronie poprawiają współczynnik konwersji.

Przekonująca i Jasna Propozycja Wartości

Content marketingowy nie jest dla Ciebie. Przygotowując treści marketingowe, musisz skupić się na wartościach dla Twojego klienta.

Kluczowa propozycja wartości powinna być wyraźnym tekstem lub obrazem, który w kilka sekund zapewni użytkownika, że dobrze trafił.

To powinna być pierwsza rzecz, którą widzą ludzie odwiedzający Twoją stronę internetową.

Nagłówek przyciągający wzrok klienta, działa podobnie jak tytuł w papierowym wydaniu gazety. To od tego elementu zależy, czy ktoś będzie czytał dalej.

Postaraj się zmieścić esencję swojej oferty w 1 zdaniu. Jeżeli musisz wykorzystać bullet pointy – skup się na 3 największych korzyściach dla klienta.

I to właśnie korzyści dla klienta mają największy wpływ na współczynnik konwersji.

Klient chce wiedzieć, że potrafisz rozwiązać jego problem i że znajduje się w dobrych rękach.

Referencje i Recenzje Klientów

Referencje i Recenzje Klientów

Nic tak dobrze nie wpływa na wzrost współczynnika konwersji jak polecenia i opinie zadowolonych klientów.

Gdy potencjalni klienci widzą, że inni ludzie kupili określony produkt lub usługę, od razu są zainteresowani.

Zawsze dobrze jest mieć co najmniej 5 referencji na swojej stronie.

Użytkownicy chętnie je przeczytają, aby dowiedzieć się, dlaczego Twój produkt lub usługa wyróżnia od tego, co oferuje konkurencja.

Wszyscy szukamy sprawdzonych towarów oraz usług. Gdy dodasz rekomendacje na stronie internetowej, Twój współczynnik konwersji również wzrośnie.

Różne Opcje Płatności i Dostawy

Klienci mają swoje przyzwyczajenia, jeżeli chodzi o metody płatności i sposoby odbierania przesyłek.

Dając na swojej stronie szeroką gamę możliwych modeli płatności i opcji dostawy, zwiększasz szanse na sprzedaż.

To rozwiązanie ma jeszcze jedną zaletę: niektóre metody płatności mają korzystniejsze systemy prowizyjne. Podobnie jest z opcjami dostawy.

Jeżeli jeden operator jest tańszy od drugiego, to oznacza, że więcej pieniędzy zostanie w Twojej kieszeni po każdej transakcji.

Klienci również lubią widzieć więcej opcji płatności i dostawy. Dzięki temu mają poczucie, że firma dba o wszystkich swoich potencjalnych klientów i daje im wszystkie możliwości i wybory.

To przekłada się na współczynnik konwersji.

Podsumowanie

Współczynnik konwersji to liczba procentowa, którą otrzymujesz, dzieląc liczbę konwersji przez liczbę unikalnych użytkowników Twojej strony internetowej.

Wskaźnik pozwala obniżyć koszty pozyskania klienta, a optymalizując go, możemy jeszcze bardziej poprawić zwrot z inwestycji.

Istnieje wiele sposobów na optymalizację współczynnika konwersji.

Testy A/B to jedna z najważniejszych metod, jeśli chodzi o optymalizację współczynnika konwersji.

Kolejnym ważnym punktem jest przedstawienie klientowi jasnej propozycji wartości i dostarczenie wysokiej jakości treści.

Dodanie do strony internetowej rekomendacji i opinii innych klientów zawsze pomaga. To potwierdzenie dla użytkowników, że Twoje usługi lub produkty są godne zaufania.

Wiele opcji płatności i dostawy może zwiększyć poziom zadowolenia klientów, poprawi współczynnik konwersji, ale wpłynie również na Twoje koszty.

Udostępnij ten artykuł!