7 Najlepszych Strategii Dla Marek D2C
Firmy D2C z definicji wycinają pośredników ze swojego łańcuch dostaw i sprzedają swoje produkty bezpośrednio do konsumentów. Oto kilka sposób, żeby ten model był jeszcze skuteczniejszy.
Rosnąca konkurencja sprawia, że marki szukają nowych sposobów dotarcia do klientów. Jednym z najbardziej oczywistych pomysłów okazuje się sprzedaż bezpośrednio do konsumenta końcowego, czyli model D2C.
Sprzedajesz bez pośrednio, wycinasz dodatkowe opłaty wprowadzane przez pośredników i inne platformy sprzedażowe.
Na dodatek, nie musisz pobierać wyższej marży na pokrycie dodatkowych kosztów. Dzięki temu możesz utrzymać niskie ceny dla swoich klientów.
W czasie pandemii wiele biznesów zapomniało jednak, że kontakt z klientami to nie tylko marże. Problemy firm, które zrezygnowały z pośredników na rzecz D2C rozpoczynają się od marketingu.
Musisz pamiętać, że sklepy i pośrednicy, którym sprzedawałeś towar, często latami pracowały na lojalność klientów. Dorzuć do tego rozpoznawalność marki, zaufanie, zróżnicowany asortyment oraz dogodne lokacje.
Decydując się na D2C to ty sam musisz znaleźć tych klientów i przekonać, żeby kupowali bezpośrednio od Ciebie. Musisz przełamać ich nawyk wrzucania do koszyka Twojego produktu podczas wizyty w sklepie.
Nie oszukujmy się, to jest duże wyzwanie i droga nie będzie usłana różami. Wykorzystanie skutecznych strategii może jednak sprawić, ze cała operacja będzie tego warta.
Strategie Marketingowe dla Marek D2C
Zgodnie z definicją D2C musisz docierać swoimi komunikatami marketingowymi do odbiorcy końcowego.
Tu zaczynają się schody, ponieważ tę wiedzę do tej pory mieli Twoi pośrednicy. Zanim zaczniesz jakąkolwiek promocję, musisz się dowiedzieć, kim jest Twoje grupa docelowa.
Tu zastosuj główną zasadę tworzenia person marketingowych, czyli obrazu idealnego klienta. Im więcej wiesz o swoich odbiorcach, tym większą masz szansę nie tylko na dotarcie do nich z komunikatem, ale również na konwersję.
Wykorzystuj Recenzje i Referencje
Bez względu na rodzaj prowadzonego biznesy zapewne się ze mną godzisz, że najlepszym marketingiem jest poczta pantoflowa. To potężna broń dla każdej marki.
Sprzedaż bezpośrednio do konsumenta opiera się na rozpowszechnianiu informacji przez zadowolonych i lojalnych klientów.
Wykorzystaj to narzędzie. Gdy tylko możesz, zbieraj referencje i rekomendacja oraz wykorzystuj je w swoich reklamach, social mediach, stronie internetowej i innych lokalizacjach.
Skup się przede wszystkim na historiach klientów, które pozwalają odróżnić Twoją ofertę od konkurencji. Pokaż wyzwania, które udało się pokonać oraz jak Twoje produkty i usługi zmieniły czyjeś życie.
Pokaż, czym się wyróżniasz i w jaki sposób dostarczasz rozwiązania ludzkich problemów.
Recenzje i referencje od innych klientów brzmią, jak rozmowa ze znajomymi. Ich opinia jest zawsze ważniejsza niż zdanie właściciela firmy, który zachwala swoje produkty.
Bądź Pod Ręką, Gdy Cię Szukają
Współcześni konsumenci są zaprawieni w bojach, jeżeli chodzi o ignorowanie reklam i odrzucanie, czego, czego nie potrzebują.
Analizując ścieżkę zakupową (customer journey) swojego idealnego klienta, zwróć uwagę, że w różnej fazie procesu klienci poszukują zupełnie innych informacji.
Twoim zadaniem jest być obecnym na każdym etapie customer journey. Jak to zrobić?
Możesz wykorzystać do tego SEO (search engine optimization) oraz reklamy PPC (pay-per-click). To dzięki nim Twoje treści i marka pojawi się przed oczami klienta, gdy on będzie Cię szukał.
Kluczowe w całym procesie jest dokładne badanie słów kluczowych, których używają Twoi potencjalni klienci, podczas wyszukiwania tego, co sprzedajesz.
Zacznij od optymalizacji SEO na stronie internetowej. W swoim content marketingu wykorzystuj słowa kluczowe, których szuka Twój rynek docelowy.
Upewnij się, że Twoja witryna skutecznie wykorzystuje te słowa kluczowe. Umieść te frazy w nagłówkach, opisach i tagach produktów, tytułach stron i nie tylko.
Dopiero gdy masz dobrze rozpracowane słowa kluczowe, zabierz się za przygotowanie reklam. Możesz skorzystać z Google AdWords i zadbać o to, żeby reklamy pojawiał się w wynikach wyszukiwania.
Upewnij się, że reklama jest czytelna, pokazuje rozwiązanie problemu i zawiera wezwanie do akcji (call to action).
Możesz również skorzystać z retargetowania. To znaczy, że Twoje reklamy będą podążały za potencjalnymi klientami również na innych stronach.
Bądź widoczny i krok po kroku wgryzaj się w podświadomość potencjalnych klientów.
Nie Ograniczaj Się Ze Swoimi Reklamami
Twoje reklamy muszą pojawiać się tam, gdzie są Twoi klienci. To oznacza, że być może będziesz musiał dokładnie przeanalizować miejsca, w których promują się Twoich dotychczasowi pośrednicy.
Możesz zacząć używać słów kluczowych, które wykorzystuje konkurencja. Możesz zacząć publikować treści jedynie luźno powiązane z Twoją ofertą (ale zawsze powiązane).
Najważniejsze, żebyś wykorzystywał przy tym frazy kluczowe, których faktycznie poszukują Twoi klienci.
W tym przypadku wchodzisz trochę w rolę mąciwody, ale ta strategia może świetnie się sprawdzać w przypadku firm D2C. Bądź przy tym kreatywny i podążaj za swoją intuicją.
Aby strategia zadziałało, musisz dobrze znać swoich odbiorców: Czego szukają? Jakie mają poczucie humoru? Co czyni ich wyjątkowymi?
Nie Bój Się Wyróżniać z Tłumu
To chyba jeden z najważniejszych punktów promocji marek D2C. Pamiętaj, że konkurujesz z pośrednikami o ugruntowanej pozycji, którzy mają na półkach produkty podobne do Twoich.
Jeżeli chcesz sprzedawać bezpośrednio klientom końcowym, musisz im dać dobry powód do zakupu.
Niższa cena, osobowość, rozpoznawalność marki. To wszystko czynniki, które mogą pomóc Twojemu biznesowi rywalizować z lokalnym sklepem, centrum handlowym, czy nawet z Amazonem.
Tobie jednak zależna długoterminowej relacji z klientami, a nie przypadkowych i jednorazowych zakupach.
Pomyśl o miesięcznym abonamencie, przypomnieniach o produkcie. Zrób wszystko, żeby klient poczuł się u Ciebie wygodnie. Dbaj o to, żeby nigdy nie zabrakło mu Twojego produktu.
Być może wymyślisz unikalny sposób pakowania produktów, model dostaw lub sposób sprzedaży.
Zawsze myśl o tym, w jaki sposób poprawić doświadczenia klientów z Twoją marką.
Stwórz Własny Program Afiliacyjny
Jak już wcześniej mówiłem w przypadku biznesów D2C rekomendacja i referencje wszelkiego rodzaju to woda na młyn sprzedaży.
Pamiętaj, że to klienci są Twoimi najlepszymi sprzedawcami i marketerami. Gdy pokochali to, co robisz, przekażą te emocje innym. W wielu przypadkach będą umieli lepiej opowiedzieć o produkcie lub usłudze niże ty sam.
Pozwól im na to i pomyśl, czy możesz ich za to wynagrodzić.
Dodaj do swojej oferty mały program referencyjny i zachęcaj w ten sposób tych, którzy polecają Cię innym. Przygotuj lepsze nagrody dla tych, którzy naprawdę wkładają sporo pracy w promowanie Twojego biznesu.
Program lojalnościowy nie musi być skomplikowany. Wystarczy unikalny link URL, który Twój klient będzie można udostępniać swoim znajomym.
Gdy solidny klient zamówi ponownie, możesz dorzucić mu do przesyłki jakieś bonusy.
Wykorzystaj Chatbota i Słuchaj Klientów
Sukces firm sprzedających bezpośrednio konsumentom budowany jest na dobrych relacjach z klientami. Jeżeli rozwijasz biznes D2C musisz o to zadbać od samego początku.
Dobrym sposobem na kreowanie pierwszych interakcji z marką jest wykorzystanie chatbota, który odpowie na pierwsze pytania odwiedzających witrynę.
Oczywiście te relacje będą początkowo zautomatyzowane, rób wszystko, żeby bezpośrednio skontaktować się później z klientami i poznać ich preferencje i problemy.
Mimo że chat bot jest tylko robotę, to nadal wnosi odrobinę człowieczeństwa do Twojej marki, zanim klient zdecyduje się na bezpośredni kontakt.
Dzięki temu będziesz miał okazję zrobić pierwsze, dobre wrażenie i wyróżnić się od konkurencji.
Pozwól Klientom Rozwijać Twoje Produkty
Jednych z największych zagadek biznesu jest odpowiedź na pytanie: Czego oczekują Twoi klienci?
A gdybyś tak po prostu ich zapytał. To jest jednak z największych zalet prowadzenia biznesu D2C. Masz dostęp do swoich klientów.
Możesz się z nimi komunikować i powinieneś to wykorzystać. Zadawaj pytania, rób ankiety i słuchaj swoich klientów.
Tych zadowolonych i tych marudzących. Szybko przekonasz się, że to klienci są Twoim najlepszym działem badawczo-rozwojowym.
Dowiesz się od nich wszystkiego: co nie działa, co wymaga poprawy, jakie cechy i funkcjonalności są dla nich najważniejsze.
Klienci powiedzą również, jakie produkty chętnie zobaczyliby w przyszłości. Dzięki temu będziesz mógł dopasować swój biznes do potrzeb rynku.
Dodatkowo zbudujesz mocniejsze relacje z klientami, którzy będą zadowolenia, że marka ich słucha i reaguje na ich uwagi.
Podsumowanie
W dobie pandemii firmy D2C zyskują na popularności. Sprzyja temu również technologia marketingu e-commerce, która ułatwia bezpośrednie łączenie się z odbiorcami i budowanie procesów sprzedaży we własnym zakresie.
Nawet jeżeli chcesz tylko spróbować tego modelu sprzedaży, na dłuższą metę to rozwiązanie będzie się opłacało.
Bez względu, czy klienci będą kupowali u Ciebie, czy od pośredników, Twoja marka będzie bardziej rozpoznawalna.
Wykorzystując skuteczne strategie D2C, zbudujesz lepsze relacje z klientami, którzy sami pomogą w promowaniu Twoich produktów.