Co To Jest LinkedIn i Jak Stworzyć Skuteczny Profil?
LinkedIn to największa na świecie baza kontaktów biznesowych. Dzisiaj kilka słów o tym, jak stworzyć skuteczny profil sprzedażowy oraz dotrzeć do nowych klientów.
Bez względu na to, czy chcesz na LinkedIn znaleźć nową pracę, czy nowych klientów dla Twojej firmy, musisz pamiętać o jednej rzeczy.
LinkedIn nie jest Twoim CV w Internecie. Jest czymś znacznie ważniejszym.
Dobrze zbudowany profil jest ważnym elementem Twojej reputacji online.
Gdy rekruterzy lub kontrahenci szukają Cię w Internecie po imieniu i nazwisku, Twoje konto LinkedIn jest prawdopodobnie pierwszą rzeczą, którą zobaczą w wynikach wyszukiwania.
Co to jest LinkedIn?
LinkedIn to największa na świecie profesjonalna sieć internetowa. Możesz wykorzystać LinkedIn, aby znaleźć odpowiednią pracę lub staż, nawiązać i wzmocnić relacje zawodowe.
Dobrze przygotowany profil może oznaczać różnicę pomiędzy podpisanym zleceniem albo ignorowaniem Twojej oferty.
Potwierdzają to również wyniki badania IDC Social Buying Meets Social Selling, według których 49% kupujących sprawdza sprzedawców na Linkedinie a 50% unika sprzedawców z niepełnymi profilami.
Jak sam widzisz zrobienie mocnego, pierwszego wrażenia jeszcze nigdy nie było takie ważne.
Wzmacnianie Twojej marki osobistej to nie tylko zaspokojenie ciekawości potencjalnych klientów, ale również doskonały sposób na pozyskanie nowych. Z raportu IDC wynika również, że 92% kupujących B2B dużo chętniej angażuje się ze sprzedawcami uznanymi za liderów swojej domeny.
Elementy Dobrego Profilu Sprzedażowego na LinkedIn
Dlaczego kładę taki nacisk na słowo „sprzedażowy?”
Ponieważ zarówno w przypadku poszukiwania pracy, jak i poszukiwaniu klientów biznesowych, Twój profil musi Cię „sprzedać”.
Dzięki informacjom, strukturze oraz odpowiednim słowom kluczowym, rekruterzy, klienci czy partnerzy biznesowi, podejmują decyzję, czy się z Tobą skontaktować.
Oto najważniejsze punkty, na które musisz zwrócić uwagę:
- Niestandardowy adres URL – zamień automatycznie przydzielaną przez system kombinację cyfr na unikalny adres URL, który jest twoim imieniem i nazwiskiem lub ewentualnie pierwszą literą imienia i nazwiskiem.
- Profesjonalne zdjęcie – dodaj wysokiej jakości profesjonalne zdjęcie, które pokazuje Cię z najlepszej strony.
- Dodaj zdjęcie w tle – Wykorzystaj grafikę, żeby pokazać odbiorcom, kim jesteś, zanim przeczytają choćby jedno słowo na Twoim profilu.
- Nagłówek – napisz przyciągający uwagę nagłówek, który zachęci odwiedzających Twój profil do poznania Cię bliżej.
- Podsumowanie – tutaj odróżnisz się od konkurencji. Pokaż kupującym, w jaki sposób możesz im pomóc rozwiązać problemy.
- Doświadczenie – to doskonałe miejsce, żeby pokazać Twoje umiejętności oraz jak rozwiązujesz problemy dla innych klientów/firm.
- Media – masz prezentacje, treści video, infografiki, które potwierdzą Twoją wartość? Dodaj jej koniecznie.
- Rekomendacje – nic nie wzmocni Twojej pozycji tak, jak opinie zadowolonych klientów i partnerów biznesowych.
Zadbaj o Widoczność Twojego Profilu LinkedIn
Samo posiadanie profilu to za mało. Osoby, które szukają kogoś z Twoimi umiejętnościami, muszą Cię znaleźć.
To może być trudne, jeżeli w ustawieniach LinkedIn masz zaznaczone konto „prywatne”. W takim przypadku odwiedzający profil widzą jedynie okrojone informacje.
Jeżeli chcesz pokazać się w pełnej krasie, upewnij się, że w zakładce „Ustawienia i Prywatność” Twoje konto jest ustawione jako profil publiczny.
To oznacza, że osoby szukające Cię na Linkedinie mogą zobaczyć Twój pełny profil.
Na stronie z ustawieniami możesz również spersonalizować adres URL do profilu. Polecam wykorzystanie swojego imienia lub nazwiska. Wszystko po to, żeby ludzie mogli Cię łatwiej znaleźć.
Możesz im w tym również pomóc, dodając link do swojego profilu do sygnatury e-mail oraz na stronie internetowej.
W ten sposób potencjalni klienci dowiedzą się o Tobie znacznie więcej.
Dodaj Profesjonalne Zdjęcia Profilowe
Według danych przekazanych przez sam LinkedIn wyszukiwalność naszego konta wzrasta aż siedmiokrotnie tylko dzięki dodaniu dobrego zdjęcia.
Dzięki profilowi ze zdjęciem mamy również o 40% większą szansę na odpowiedź w wiadomościach InMail.
Nie jesteś pewny, jakie zdjęcie będzie odpowiednie?
Pomyśl, w jaki sposób się ubierasz i zachowujesz, gdy idziesz na spotkanie z klientem w życiu prywatnym.
I właśnie takie powinno być zdjęcie profilowe: profesjonalne, przejrzyste i reprezentatywne. Zupełnie, jakbyś spotykał się z klientem twarzą w twarz i chciał zrobić na nim dobre pierwsze wrażenie.
Zadbaj, żeby dobrze było widać Twoją twarz. Najlepiej na naturalnym tle lub w otoczeniu firmowym.
Pamiętaj! Na zdjęciu masz być tylko Ty. Żadnych przyjaciół, dzieci, zwierząt czy innych fikuśnych dodatków.
Dobrze dobrane zdjęcie w tle może pokazać klientom, kim jesteś, czym się zajmujesz, zanim zaczną czytać cokolwiek na Twoim profilu. Może to być na przykład zdjęcie z wystąpień publicznych, które potwierdzi Twój autorytet.
Napisz Przyciągający Uwagę Nagłówek
Tytuł, nagłówek i zdjęcie. To są trzy najważniejsze elementy każdego tekstu w gazecie oraz w Internecie. To właśnie po wstępnym skanowaniu tych elementów decydujemy, czy chcemy dowiedzieć się więcej na dany temat.
W przypadku konta LinkedIn nagłówek jest automatycznie zaciągany z najbardziej aktualnego punktu historii zawodowej.
To oczywiście bardzo wartościowa informacja, ale nie jest zbyt ciekawym elementem Twojej historii na początku znajomości.
Dobrze przygotowany i przyciągający uwagę nagłówek jest kolejnym punktem, w którym podejmowana jest decyzja „wchodzę dalej” lub „wychodzę”
Czym się kierować podczas pisania nagłówka?
Wyobraź sobie, że musisz przekazać klientowi esencję tego, co robisz w perspektywie wartości, jaką zyska on i jego firma.
Nagłówek jest zajawką tego, co czeka w podsumowaniu, a więc jest doskonałym miejscem, żeby przekazać:
- Co i dla kogo robisz?
- Wartość, jaką dajesz nabywcom
- Co Cię wyróżnia?
Idąc krok dalej, możesz wykorzystać słowa kluczowe poszukiwane przez Twoich potencjalnych klientów.
Ten drobny element pozycjonowania SEO sprawi, że Twoje konto będzie częściej wyświetlane w wynikach wyszukiwania Google.
Przygotuj Podsumowanie Z Myślą o Klientach
Cała idea inbound marketingu polega na tym, żeby pokazywać umiejętność rozwiązywania problemów Twoich klientów.
Podsumowanie konta na LinkedIn to miejsce, w którym pokazujesz swoje wartości w pełnej krasie.
Jednym z najczęstszych błędów jest kierowanie treści w tej sekcji do rekruterów, zamiast do klientów.
Pisanie o stale przekraczanych targetach sprzedażowych, jest ważne, ale daje sygnał, że interesuje Cię tylko i wyłącznie sprzedawanie nowym kontaktom.
Wykorzystaj podsumowanie, aby pokazać Twoje unikalne umiejętności oraz pokazać wartość, jaką zyskają klienci podczas kontaktu z Tobą.
Pomyśl o tej sekcji, jak o 30-sekundowym pitchu
Skup się na tym, co robisz oraz jak możesz pomóc klientom. Koniecznie dodaj sposób, w jaki klienci mogą się z Tobą skontaktować.
Ponadto pisz w pierwszej osobie, unikaj bullet pointów oraz upewnij się, że umiejętności i doświadczenie podane w pozostałych sekcjach odpowiadają obecnej roli.
Template Podsumowania LinkedIn
- Pasja – napisz jedno zdanie o tym, co motywuje się zawodowo i co to znaczy dla klientów.
- Tło – dodaj krótkie podsumowanie Twojej kariery do dzisiaj.
- Firma – napisz o rozwiązaniach, które oferujesz. Pokaż, jak rozwiązałeś problemy klientów w przeszłości.
- Call to action – podaj dane kontaktowe oraz wskaż najlepsze kanały, którymi można się z Tobą skontaktować.
- Pamiętaj, że profesjonalnie nie znaczy nudno. Odrobina humoru nie zaszkodzi.
Doświadczenie Zawodowe na LinkedIn
Informacje na Twoim koncie powinny być spójne. Jeżeli więc w poprzednich krokach skupiałeś się na tym, co możesz wnieść do życia swoich klientów, przy doświadczeniu jest podobnie.
Zamiast wypisywania umiejętności oraz codziennych obowiązków, pokaż osiągnięcia związane z tym, co oferujesz swoim klientom.
Wyróżnij się od innych specjalistów z Twojej branży. Możesz w tej sekcji pokazać, w jaki sposób pomogłeś wielu klientom osiągnąć kluczowe cele biznesowe.
Dodaj, jak pomogłeś innym pokonać ich problemy. Być może budowałeś zaufanie zespołu i brałeś udział w procesie poprawy doświadczeń kupujących.
Działasz charytatywnie? Pochwal się również tym i pokaż się z innej strony, nie tylko biznesowej.
Nie traktuj tej sekcji, jako CV – możesz spokojnie wyrzucić doświadczenie, które nie jest związane z Twoją kariera zawodową.
Wyrób w sobie nawyk aktualizacji konta (co 1-2 miesiące). Czasami jedna mała zmiana może spowodować znaczącą różnicę w procesie generowaniu leadów.
Dodaj Multimedia Pokazujące Wartość
Skutecznym sposobem, żeby przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów, jest dodawanie multimediów do Twojego profilu.
Linki video, prezentacje, infografiki są kolejnym krokiem, żeby pokazać potencjalnym klientom, kim jesteś oraz jak możesz im pomóc w rozwiązaniu problemów i osiągnięciu celów.
Poproś o nowe treści swój zespół marketingowy i wykorzystuj je do rozmowy z klientami, żeby podtrzymać ich zaangażowanie.
Rekomendacje Linkedin Podniosą Twój Autorytet
Wszystko, o czym mówiliśmy powyżej, to Twoje słowa o samym sobie.
Wiadomo, że podczas autoprezentacji robisz wszystko i przedstawiasz się w jasnych barwach.
Ten wizerunek staje się jeszcze lepszy, gdy Twoje słowa są potwierdzone przez zadowolonych klientów.
Wzmocnij swój profil LinkedIn i poproś o rekomendacje i wsparcie swoich klientów.
Solidne referencje potwierdzają, jak współpracowałeś przy konkretnych projektach oraz jakie były plusy współpracy z Tobą.
Nie wstydź się zapytać o nie swoich klientów. Dobrym sposobem jest zastosowanie taktyki „Daj, żeby Otrzymać”.
Innymi słowy, zaproponuj dostarczenie rekomendacji innym, zanim sam poprosisz o coś dla siebie.
Podsumowanie
Skuteczne konto sprzedażowe na LinkedIn pozwoli Ci zostać dostrzeżonym przez rekruterów oraz wzmocni Twój autorytet wśród potencjalnych klientów.
Bez względu na to, jaki jest Twój cel na LinkedIn podchodź do swojego konta, jak do profilu sprzedażowego.
W tym miejscu sprzedajesz siebie, jako specjalistę w danej dziedzinie.
Wykorzystaj podstawowe elementy, które zwiększają szanse na bycie zauważonym.
Dobrze zbudowany profil to dopiero początek przygody, jaką jest social selling.
Stosując powyższe zasady, wyprzedzasz jednak bardzo wiele osób, które nie zdają sobie sprawy z potęgi marki osobistej w Internecie.