5 Głównych Problemów Digital Marketingu

5 problemów digital marketingu

Rozwój każdej firmy w epoce Internetu zależy w dużej mierze od sprawności działu marketingu. Niestety jest kilka wyzwań i przeszkód, które mogą powstrzymać nawet najlepszy zespół.

Wszyscy uwielbiamy patrzeć, jak nasz biznes się rozwija i kwitnie. W takich sytuacjach każdy z pracowników czuje się ważnym elementem sukcesu.

Niestety od czasu, gdy klienci nauczyli się skutecznie unikać treści reklamowych oraz ignorować wysiłki sprzedawców, coraz większy ciężar spoczywa na dziale marketingu.

Mimo rosnącej roli marketerów w firmach nadal jest kilka przeszkód, które mogą powstrzymać rozwój całego biznesu.

Aby tego uniknąć, wystarczy rozpoznać te problemy i je naprawić.

Niby proste zadanie, ale jak to zrobić?

Bez względu na to, czy prowadzisz duży biznes, czy jednoosobową działalność gospodarczą, pewne problemy się powtarzają.

Wszyscy musimy sobie z nimi poradzić prędzej czy później.

Dobra wiadomość jest taka, że możesz rozwiązać te problemy, nawet jeżeli nie masz własnego działu marketingu.

Oto pięć najczęstszych problemów marketingowych oraz sposoby ich rozwiązywania:

Brak Jasnej Strategii Marketingowej

Brak Jasnej Strategii Marketingowej

Z badania przeprowadzonego przez Smart Insights wynika, że około 50% firm korzystających z digital marketingu nie ma żadnego planu ani strategii.

Błądzenie po omacku w nadziei, że osiągniemy rezultaty, nie jest dobrą drogą do rozwoju biznesu.

Brak strategii jest za to dobrą drogą, jeżeli chcesz stracić mnóstwo czasu i pieniędzy na nieefektywne działania. W takiej sytuacji marketing będzie tylko kosztem.

Brzmi znajomo? W takim razie zobacz, jak to naprawić.

Brak strategii jest za to dobrą drogą, jeżeli chcesz stracić mnóstwo czasu i pieniędzy na nieefektywne działania. W takiej sytuacji marketing będzie tylko kosztem. Share on X

Rozwiązanie

Poświęć chwilę, żeby ustalić jasne cele dla działań marketingowych. Gdy już zdecydujesz, co chcesz osiągnąć, zbuduj strategię, która będzie zgodna z tymi celami.

Zdaję sobie sprawę, że na samą myśl o strategii może się robić słabo, ale to wcale nie musi być takie trudne.

Odpowiedz sobie na kilka ważnych pytań:

  • Jaki jest główny cel marketingowy Twojej organizacji? (sprzedaż, pozyskanie subskrybentów, zwrócenie uwagi na jakiś problem)
  • Kto jest Twoją grupą docelową? Jaka jest persona marketingowa Twojego idealnego klienta?
  • Jak planujesz dotrzeć do Twojej widowni? Gdzie oni są i gdzie szukają informacji? Jak konsumują treści?

Pamiętaj, żeby wszystkie swoje myśli i pomysły przelewać na papier. Gdy już to zrobisz, podziel się planem z działem sprzedaży i marketingu.

Nawet jeżeli prowadzisz małą firmę, wszyscy pracownicy powinni mieć jasność, jakie cele mają osiągać.

Nie zapominaj, że tworzenie skutecznej strategii marketingowej polega na dialogu pomiędzy działami. Im więcej wspólnych pomysłów, tym chętniej wszyscy przejdą do ich realizacji.

Twoim zadaniem jest również zadbanie o dobre relacje pomiędzy działami sprzedaży i marketingu. Ta synergia może przynieść Ci niesamowite rezultaty.

Brak Czasu i Zasobów

Brak Czasu i Zasobów

Każdej minuty jesteśmy bombardowani w Internecie nowymi treściami. Jeżeli Twój biznes ma się rozwijać, musisz dotrzymywać kroku konkurencji i być od niej lepszy.

To oznacza, że dział marketingu musi pracować na wysokich obrotach.

Jak to wygląda w Twojej firmie?

Najnowszy raport Adobe Workfront Global Marketing Report wykazał, że marketerzy poświęcają mniej niż 20 procent swojego czasu na pracę o wysokiej wartości.

Pozostałe 80 procent wykorzystywali do innych zadań, takich jak spotkania, administracja i odpowiadanie na e-maile.

Ba! Znam marketera, któremu szefostwo kazało nawet kosić trawę przed biurem.

Jeżeli marketer zajmuje się wszystkim innym niż swoją pracą, trudno o dobre wyniki biznesowe.

Rozwiązanie

Podejrzewam, że większość właścicieli firm i menedżerów czuje, że nie ma wystarczająco dużo czasu i zasobów, aby osiągnąć swoje cele.

Skup się na najważniejszych działaniach i skróć czas ich realizacji. To oznacza, że inne zadania mogą poczekać lub całkowicie spaść z listy. Share on X

Ten punkt nie jest łatwy do poprawienia, ale jest kilka elementów, na które powinieneś zwrócić uwagę.

  • Efektywnie ustalaj priorytety – skup się na najważniejszych działaniach i skróć czas ich realizacji. To oznacza, że inne zadania mogą poczekać lub całkowicie spaść z listy.
  • Twórz lepsze procesy – Sprawdź, jak możesz skrócić czas realizacji zadania. Być może z ciężkim sercem musisz nauczyć się delegować zadania innym.
  • Skup się na strategii – No nie uciekniesz od planowania. Znając dokładne cele, znacznie szybciej je osiągniesz. Możesz zacząć odrzucać zadania, które nie są powiązane z główną strategią.

Brak Określonych Person Marketingowych

Brak Określonych Person Marketingowych

Nie będę owijał w bawełnę. Określenie buyer persony, czyli obrazu Twojego idealnego klienta, jest dużym wyzwaniem.

Potrzeba do tego czasu, analitycznego myślenia, kreatywności, a nawet psychologii.

Im więcej wiesz o swojej widowni, tym lepiej dopasujesz content oraz kanały komunikacji.

Niestety większość biznesów wierzy, że ma rozpracowany profil klienta tylko na podstawie dotychczasowych transakcji.

Im więcej wiesz o swojej widowni, tym lepiej dopasujesz content oraz kanały komunikacji. Share on X

Problemem pojawia się wtedy, gdy nie wszystko w strategii marketingowej jest podporządkowane pod idealnego klienta i jego potrzeby.

Rozwiązanie

Nie wiem, czy zauważyłeś, ale większość problemów jest dość mocno powiązana z pierwszym punktem, czyli strategią marketingową. (a raczej jej brakiem)

Pomyśl nad swoim planem i zadaj sobie pytanie, czy Twój klient naprawdę jest tym zainteresowany?

Czy otworzy maila, którego właśnie przygotowujesz?

Poświęć czas na zbudowanie obrazu klienta. Dzięki temu w twoim działaniu będzie mniej generalizowania, a więcej konkretnych problemów i rozwiązań dla Twoich potencjalnych klientów.

Problem z Dostosowaniem Się Do Nowych Trendów

Chyba bardzo Cię nie zaskoczę, jeżeli powiem, że większość ludzi nie lubi zmian.

Niektórzy nienawidzą ich tak bardzo, że rutyna jest ich najlepszym przyjacielem. Nawet wtedy, gdy wyniki pikują na załamanie karku.

Niestety digital marketing = ciągłe zmiany.

Brak adaptacji w świecie marketingu cyfrowego to śmierć dla Twojego biznesu.

Algorytm wyszukiwania Google aktualizuje się kilka razy w tygodniu. Przegapisz to i nikt nie zobaczy Twoich pieczołowicie przygotowywanych treści.

To, co teraz jest na topie w social mediach, jutro będzie odgrzewanym kotletem.

Jeśli się zatrzymasz i nie nadążysz, zostaniesz w tyle za konkurencją. Mało tego.

Małe firmy, które dopiero zaczynają i są sprawniejsze w działaniu, dogonią Cię w okamgnieniu.

Nieważne, że jesteś 20 lat na rynku.

Digital marketing = ciągłe zmiany. Brak adaptacji w świecie marketingu cyfrowego to śmierć dla Twojego biznesu. Share on X

Rozwiązanie

Musisz zaakceptować, że marketing cyfrowy to nieustanne zmiany i dostosowywanie się do trendów.

Subskrybuj e-maile od specjalistów w branży marketingowej i odwiedzaj systematycznie strony poświęcone digital marketingowi.

Miej oko na najnowsze wiadomości, trendy i zmiany.

Pamiętaj też, że nie wszystkie nowinki są Ci potrzebne. Każdą informację filtruj pod kątem Twojej strategii marketingowej.

Jeżeli automatyzacja marketingu zwiększy i przyspieszy Twoją sprzedaż – wykorzystaj dostępne narzędzia. W przeciwnym wypadku zostaw to innym.

Udowodnienie Zwrotu z Inwestycji

Udowodnienie Zwrotu z Inwestycji

Wiem, że przez cały tekst trułem o strategii marketingowej, bo najważniejszym punktem rozwoju biznesu jest. Aleee…

Strategia marketingowa to pikuś w porównaniu z kolejnym wyzwaniem, jakie mają przez sobą marketerzy.

Prezesów, CEO i innych dyrektorów nie interesują kliki, polubienia czy udostępnienia.

Ich interesują tylko trzy statystyki:

  • Większe przychody
  • Oszczędności kosztów
  • Szczęśliwi klienci

I to właśnie udowodnienie przełożonym skuteczności działań marketingowych i zwrotu z inwestycji (ROI) jest największą bolączką marketerów. Potwierdził to również Raport o stanie marketingu HubSpot.

Jeżeli kiedykolwiek próbowałeś sam policzyć, ile pieniędzy wygenerowały Twoje działania marketingowe, to wiesz, jakie to wyzwanie.

Mimo trudności musisz nauczyć się to robić, ponieważ to jedyna droga do większego budżetu i innych zasobów.

Prezesów, CEO i innych dyrektorów interesują tylko 3 metryki: większe przychody, oszczędności kosztów i szczęśliwi klienci. Share on X

Rozwiązanie

W niektórych przypadkach, jak na przykład e-commerce, dużo łatwiej powiązać marketing z faktyczną sprzedażą.

W innych sytuacjach to Ty sam musisz zadbać, żeby zamknąć pętlę raportowania digital marketingu.

Czy tego chcesz, czy nie, musisz polegać na dziale sprzedaży, jeżeli chodzi o domykanie transakcji.

Bez ścisłej współpracy, wspólnego śledzenia i raportowania, będzie Ci bardzo trudno udowodnić ROI.

Musisz zwrócić uwagę na odpowiednie metryki i dowiedzieć się, co ma znaczenie dla Twojej strategii i Twoich odbiorców.

To zaprocentuje, gdy będziesz starał się o dodatkowe fundusze na kolejne kampanie.

Podsumowanie

Marketerzy nie mają łatwego życia w cyfrowym świecie. Muszą nadążać za dynamicznymi zmianami, budować i dostosowywać strategię, przyciągać uwagę klientów oraz udowadniać przełożonym, że ich działania są skuteczne.

Bez względu na to, czy działasz w dużej organizacji, czy w małej firmie, pewne wyzwania zawsze się powtarzają.

Rozwiązanie tych głównych problemów marketingowych ma jednak pozytywny wpływ na funkcjonowanie całej firmy.

Skupiając się na strategii i dokładnym mierzeniu wyników, Twój zespół stanie się jeszcze bardziej wydajny i efektywny.

Jako marketer spotykasz się z innymi poważnymi problemami w swojej pracy? Daj znać w komentarzu, a postaramy się pomóc w znalezieniu rozwiązania.

Marcin Klinkosz

Sprawdź, Jak Moja Agencja Może Przyciągnąć Klientów do Twojego Biznesu

  • Audyt i Strategia – przygotujemy kompleksowy plan promocji biznesu
  • SEO – zyskaj ogromne ilości ruchu organicznego SEO
  • Content Marketing – nasz zespół przygotuje wyjątkowe treści, które przyciągną klientów do Twojego biznesu

Udostępnij ten artykuł!